Teste

Test Drive MINI Cooper S cinci uşi

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
MINI a ajuns în noiembrie 2013 la cea de-a treia generaţie, după preluarea de către BMW în 2000. Britanicii ne-au prezentat un MINI mai mare, mai rapid, mai economic şi mai tehnologizat ca niciodată – păstrând în acelaşi timp toate elementele specifice micului hatchback.
 
Şi pentru a mulţumi şi clienţii care îşi doresc mai multă practicalitate vara aceasta MINI a fost prezentat şi în varianta cu cinci portiere, oferind spaţiu mai mare pasagerilor de pe bancheta spate, dar şi un portbagaj mai voluminos. Noul MINI în cinci uşi este oferit în toate variantele de motorizare ale fratelui mai mic, în trei uşi, inclusiv în versiunea MINI Cooper S – cea mai puternică şi sportivă de până la prezentarea, zilele trecute, a noului MINI John Cooper Works.
 
Aşadar, în articolul de faţă „ne ocupăm” de MINI Cooper S în cinci uşi – model care vrea să împace utilul cu plăcutul, oferind senzaţii tari şi pasagerilor din spate, care au de-acum acces mult mai facil la interior.
 
1. Prezentare generală
 
Noul MINI Cooper S în cinci uşi este cu 155 de mm mai lung decât varianta în trei uşi, dar şi cu 11 mm mai înalt. Ampatamentul a câştigat şi el 72 de mm. Valori care se răsfrâng pozitiv atunci când vorbim de spaţiul interior oferit pasagerilor, precum şi la volumul portbagajului.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (01)
 
Construit pe noua platformă UKL, special dezvoltată de BMW pentru viitoarele sale modele cu tracţiune faţă, noul MINI Cooper S ni se prezintă cu un exterior schimbat, grila radiatorului fiind de mai mari dimensiuni, la fel ca şi farurile ce înglobează lumini de zi cu LED. Bara faţă găzduieşte două fante de aerisire cu rol de ventilaţie pentru frâne şi motor, în timp ce bara spate pune în evidenţă cele două ţevi de eşapament amplasate central. Pe capotă se află o altă fantă de aerisire pentru motor.
 
Vopsit în culoarea Volcanic Orange, Cooper-ul S din test beneficia ca şi dotari opţionale de dungi negre pe capotă, elemente exterioare cromate sau plafon negru, imaginea oferită pe stradă fiind una deosebită, privirile trecătorilor întorcându-se instantaneu spre maşină.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (02)
 
La interior planşa de bord, precum şi restul elementelor au rămas în aceeaşi formă, modificarea majoră fiind mutarea vitezometrului de pe cadranul central în spatele volanului, lângă turometru.
 
Motorul de sub capotă este un 2.0 litri pe benzină din familia TwinPower Turbo, oferind şoferului 192 de CP şi 280 Nm cuplu maxim. S-a renunţat astfel la motorul de 1.6 litri care propulsa vechea generaţie Cooper S.
 
Prețul de pornire în România pentru MINI Cooper S cinci uşi începe de la 26.412 euro, TVA inclus.
 
2. Comportament rutier şi performanţe
 
De când a ajuns sub tutela BMW, MINI a progresat enorm în materie de dinamică – practic chiar şi o versiune de bază având ca principal atu manevrabilitatea demnă de toate laudele.
 
MINI Cooper S este însă ceva cu totul special, inginerii britanici punând sub caroseria maşinii tot ce aveau mai bun în materie de tehnologie şi experienţă. Rezultatul – un veritabil hothatch, capabil să te facă să nu mai vrei să cobori din maşină, ca şofer...
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (03)
 
Maşina din test era dotată cu o cutie automată Steptronic cu şase trepte, cutie care pe de o parte este foarte comodă la mersul în oraş, dar care poate scoate tot ce este mai bun din motorul de sub capotă atunci când alegi modul Sport din comutatorul rotativ situat la baza schimbătorului. Cutia putea fi trecută în mod manual, schimbările de treaptă făcute din padelele de pe volan făcându-se foarte rapid. Senzaţia de sportivitate este sporită şi de volanul cu design special John Cooper Works, dar şi de head-up display-ul de pe bord, pe care sunt proiectate viteza sau alţi parametri de rulare.
 
Acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se face în 6.8 secunde, în cazul dotării cu transmisia automată Steptronic. Performanţă datorată atât motorului, dar şi greutăţii de numai 1.240 de kg.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (04)
 
Suspensia este destul de tare, la început senzaţia fiind ca este prea dură, însă odată cu trecerea timpului şi a kilometrilor realizezi că „nu e dracul chiar atât de negru” şi nu poate exista un MINI Cooper S cu o suspensie mai moale. Maşina noastră beneficia şi de un control dinamic al amortizoarelor, sistem special gândit pentru a adapta suspensiile la suprafaţa de rulare, dar şi la stilul de condus adoptat de cel care se află la volan.
 
Dacă tot am vorbit de moduri de conducere, MINI oferă trei astfel de presetări: Green Mode - special gândit pentru economia de carburant, Mid Mode – practic modul care ar trebui folosit la utilizarea de zi cu zi a maşinii şi Sport Mode – în care MINI Cooper S „se dă de trei ori peste cap” şi se transformă radical - răspunsul acceleraţiei, direcţia şi suspensiile întărite, dar şi sunetul scos de evacuare transmiţând perfect acel „Maximum go-kart feel” afişat pe display-ul central.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (05)
 
Nu poţi conduce maşina asta altfel decât în Sport Mode, mai ales dacă dai de un drum cu viraje. Senzaţiile oferite sunt fantastice, complet diferite faţă de ce oferă un BMW cu xDrive, spre exemplu. Ca şofer, nu mai ai parte de traiectorii luate „ca pe şine”, MINI Cooper S punându-te la modul serios la treabă dacă vrei să negociezi curbe cu viteză mare. Maşina nu subvirează peste măsură, în ciuda tracţiunii faţă, lăsându-te să te joci cu puntea spate aşa cum vrei.
 
Am comutat pe Green Mode doar în momentul în care liniile de la indicatorul combustibilului scădeau ameţitor, după câteva zeci de kilometri de joacă în Sport Mode. Şi Green Mode chiar ajută – câştigul la autonomie fiind resimţit în mod real.
 
Greu să poţi critica ceva la acest capitol, dar dacă ar fi să găsim nod în papură ne putem lega de zgomotul excesiv făcut de vânt odată ce treci de 100 de km/h. Nici zgomotele de rulare ale anvelopelor nu sunt prea bine filtrate la interior...
 
Consumul mediu de combustibil arăta la finalul testului 8.5 l/100km. Poţi să obţii şi valori apropiate de 7 la sută, dar este aproape imposibil să te abţii să nu apeşi pedala de acceleraţie la podea.
 
3. Confort interior
 
Atmosfera de la interiorul lui MINI Cooper S este una aparte, niciunul dintre rivalii de pe piaţă nereuşind să se apropie ca şi feeeling de ceea ce britanicii îţi oferă odată ce te sui în maşină.
 
Planşa de bord respectă acelaşi design consacrat încă de la prima generaţie, marea noutate a actualului MINI fiind mutarea vitezometrului alături de turometru, în poziţia clasică din spatele volanului. Astfel, imensul cadran amplasat central găzduieşte acum un display prin intermediul căruia ne sunt afişate toate datele sistemului de infotainment şi navigaţie suplimentat de Mini Connected, care interacţionează cu device-uri iOS şi Android prin intermediul unor aplicaţii special gândite. Controlul tuturor funcţiilor se face printr-un device iDrive, dezvoltat de BMW. Amplasarea rotiţei şi a butoanelor de control nu este însă cea mai fericită, fiind oarecum greu de operat din cauza cotierei care împiedică accesul facil.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (06)
 
Cadranul central este conturat de o bandă de LED-uri care interacţionează cu şoferul şi pasagerii, atunci când se schimbă volumul muzicii, temperatura pentru climatizare sau când motorul se opreşte la semafor datorită sistemului Start/Stop.
 
Butonul de pornire a motorului a fost şi el mutat, fiind amplasat tot central, sub comenzile climatizării. Acesta este luminat în roşu şi „pulsează” ca o inimă atunci când motorul este oprit. Nu lipsesc întrerupătoarele „made by MINI”, care controlează toate comenzile uzuale.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (07)
 
Şoferul şi pasagerul faţă beneficiază de scaune sport, cu o excelentă susţinere laterală şi nenumărate posibilităţi de reglaj, în timp ce pe bancheta spate spate pot sta doi pasageri, însă pentru distanţe nu foarte mari. Cu toate că avem parte de cinci uşi şi de un ampatament ceva mai mare, locurile din spate nu oferă spaţiu suficient la picioare. Lucrurile se schimbă dacă vorbim de spaţiul pentru cap, înălţimea mai mare a versiunii în cinci uşi îmbunătăţind radical în bine acest aspect. Portbagajul oferă 278 de litri, un volum mai mare cu 67 de litri faţă de versiunea în trei uşi.
 
Calitatea materialelor este la cele mai înalte standarde, BMW fiind „responsabil” pentru tot.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (10)
 
Lista de opţionale şi pachete care se pot adăuga în configurator este nesfârşită, cei mai pretenţioşi clienţi putând adăuga aproape orice le trece prin minte. De la un sistem audio Harman/Kardon (care, apropos, se aude excepţional) şi până la scaune îmbrăcate în piele sau head-up display.
 
La capitolul siguranţă noul MINI Cooper a obţinut 4 stele la ultimele teste Euro NCAP.
 
4. Buget/Prețuri
 
Prețul de pornire pentru MINI Cooper S în cinci uşi este de 26.412 euro, TVA inclus. Diferenţa faţă de versiunea în trei uşi este de 992 de euro.
 
La modelul din testul nostru erau adăugate pachete şi opţiuni în valoare de 15.091 de euro, ceea ce face ca preţul final al maşinii să ajungă la 41.403 euro, TVA inclus.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (08)
 
Cele mai importante elemente adăugate suplimentar sunt transmisia automată sport Steptronic (1.947 de euro), pachetul Chili (2.842 de euro), pachetul Wired (1.779 de euro), asistenţa la parcare (1.042 euro) sau farurile adaptive cu tehnologie LED (1.042 de euro).
 
Garanţia oferită de MINI este de 2 ani, fără limită de kilometri, pentru automobil, piesele şi accesoriile originale MINI.
 
 
5. Concluzii
 
MINI este cu totul altceva. MINI Cooper S este şi mai şi... Este jucăria supremă, de care nu te-ai despărţi niciodată. După ce te dai jos din el abia aştepţi să-l conduci  din nou. Iar restul maşinilor din parcare ţi se par banale.
 
Merită să plateşti 1.000 de euro pentru versiunea în cinci uşi? Probabil că nu, din cauza spaţiului oferit pasagerilor din spate, care nu este unul extraordinar. Cu toate astea cele cinci portiere nu răpesc nimic din senzaţiile oferite.
 
Test drive noul MINI Cooper S cinci usi (09)
 
Nu are rost să discutăm de partea financiară, MINI fiind un producător premium care se adresează persoanelor cu suficiente resurse la acest capitol.
 
Am identificat la MINI Cooper S:
 
Puncte pozitive:
· Dinamica şi manevrabilitatea demne de un kart
· Cutia automată Steptronic
· Exteriorul şi interiorul unice
· Posibilităţile foarte mari de configurare
 
Puncte negative:
· Zgomotele produse de vânt şi anvelope
· Spaţiul pentru picioare oferit pasagerilor din spate
· Prețurile ridicate pentru dotările opționale
 


Date tehnice MINI Cooper S cinci uşi
 
Motor: Benzină 2.0 TwinPower Turbo
Cilindree: 1.998 cmc
Putere: 192 CP, între 4.700 şi 6.000 rpm
Cuplu maxim: 280 Nm, de la 1.250 rpm
0-100 km/h: 6.8 s (cu transmisia automată Steptronic)
Viteză maximă: 230 km/h
Volum portbagaj: 278 litri
Preţ model testat: 41.503 euro, TVA inclus


 

 

Nota generală: 

8

Comportament rutier: 

8

Interior: 

7

Motorizare: 

8

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

4
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: