Teste

Test Drive Toyota GT 86 Drift

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Fun, fun și iar fun. Sau pe românește tracțiune spate, un motor aspirat, turometru gradat până la 9.000 turații/min și două butoane magice ce opresc complet toate sistemele de asistare eletronică. Pe scurt, Toyota GT 86.
 
Nu o să insistăm asupra colaborării dintre Toyota și Subaru în vederea construirii unei mașini sport veritabile, o să vă reamintim doar că cei producători au creat două mașini identice -  Toyota GT 86 și Subaru BRZ, autoturisme strict proiectate pentru plăcerea de a conduce. Pe piaţa americană Toyota vinde modelul sub sigla Scion, maşina numindu-se FR-S.
 
Oare a reușit Toyota să creeze un vehicul care să inspire și să transmită sportivitate din orice unghi, fie că vorbim de exterior sau de designul interior?
 
DA, un mare da, iar în cele ce urmează vă prezentăm impresiile noastre în urma unui test cu o mașină care demonstrează că senzațiile din spatele volanului nu se rezumă numai la cifre precum accelerație 0-100 km/h sau viteză maximă.
 
1. Prezentare generală
 
Toyota GT 86 este un coupe veritabil ce oferă 200 CP dintr-un motor aspirat Boxer de 2.0 litri, un centru de greutate aflat la doar 460 mm și patru locuri.
 
Ce înseamnă cifrele în practică? În primul rând, o poziție de condus foarte joasă, similară modelelor sport-premium consacrate, ce influențează decisiv senzaţia siguranței transmise și mai ales stabilitatea autoturismului.
 
Test Drive Toyota GT 86 - prezentare
 
Patru locuri trecute în talon. În realitate, trebuie să recunoaștem că mai mult de două persoane nu pot călători în mod decent la bordul lui GT 86, din cauza locului mic pentru picioare destinat locurilor spate. Dar … să recunoaștem: două locuri sunt suficiente atunci când vorbim de un coupe sport.
 
Toyota GT 86  - review
 
Concurenți: Volskwagen Scirocco și Peugeot RCZ raportat strict la clasă, dar din punct de vedere al prețului și performanțelor cele mai mari amenințări vin tot din partea clasei hot hatch-urilor de peste 200 CP, și anume: Ford Focus ST, VW Golf GTI, Renault Megane RS  sau chiar Opel Astra OPC.
 
Totuși, trebuie menționat din start faptul că senzațiile transmise de modelele mai sus enumerate sunt complet diferite de cele oferite de Toyota GT 86.  Nu discutăm aici de plusuri sau de minusuri, vorbim strict de un comportament rutier ce nu suportă comparație, din mai multe motive: tracțiune spate, motor aspirat, poziție la volan.
 
2. Comportament rutier
 
Să recapitulăm – motor Boxer D-4S de 2.0 litri, cutie manuală cu 6 trepte, 200 de CP și o greutate totală de 1.238 kg.
 
Am urmărit review-urile marilor site-uri auto de profil de afară din primul moment în care mașina a fost lansată pe piață și există în mod cert o părere generalizată: 200 de cai sunt puțini, dar modul în care se conduce mașina e exemplar, aspectul puterii furnizate de motor trecând în plan secund.
 
Complet de acord. Fiind vorba de un motor aspirat, nu putem discuta de un cuplu motor ridicat, cei 205 Nm prezenți la 6.400 turații fiind în anumite momente insuficienți.
 
Accelerație? 7.6 secunde până la sută și 226 km/h viteză maximă.
 
Nimic suprinzător până aici. Dar ne urcăm în mașină, “coborâm” spre asfalt în scaunele sport cu un suport lateral excelent și apasăm butonul de Start.
 
Test Drive Toyota GT 86 - comportament rutier
 
Primul lucru observat este cutia de viteze extrem de scurtă, similară mașinilor modificate și echipate cu short shifter, perfectă pentru o conducere sportivă. Menționăm și prezența celei de a 6-a trepte, chiar dacă nu putem spune că am utilizat-o în exces, deoarece GT 86 este o mașina care cere să fie condusă turată, îar în condițiile în care puterea maximă este livrată la 7.000 turații/min puteți face singuri calculele, dacă am avut sau nu nevoie de treptele superioare.
 
Și plecăm la drum. Ne alegem de la început un traseu cât mai liber și cu viraje din abundență pentru a observa cu adevărat dacă Toyota a construit sau nu un model emblematic.
GT 86 oferă o stabilitate de invidiat și un comportament rutier rar întâlnit. Nu exagerăm, credeți-ne, dar după cum spune și numele echipării - Drift, mașina a fost construită în special pentru publicul japonez, mare amator al celebrelor derapaje controlate. 
 
Test Drive Toyota GT 86 - comportament rutier 02
 
Ne acomodăm rapid cu mașina și dezactivăm ESP-ul. Spatele începe ușor să fugă în condițiile în care accelerăm puternic în curbe. Senzația e frumoasă, siguranța este încă în limite acceptabile.
 
Evident, urmează acționarea butonului VSC-Sport, care dezactivează controlul tracțiunii. În  acest moment avem dezactivat atât controlul electronic al stabilității cât și pe cel al tracțiunii.
 
Test Drive Toyota GT 86 - VSC SPORT
 
Concluzia este clară. Mașina se transformă. Am întânit pe foarte multe modele așa zisele comenzi Sport, care se presupune că vor schimba mașina, dar în realitate se aprindea doar un nou martor pe bord. . .
 
Aici nu este cazul. Toyota GT 86 cu ESP-ul dezactivat și modul VSC-Sport este o nouă mașină. Spatele începe să fugă încă de la primul viraj abordat în viteză și realizăm rapid că e momentul să ne concentrăm. E simplu, dacă asfaltul e umed aveți absolut toate șansele să scăpați mașina de sub control dacă nu sunteți familiarizaţi cu tracțiunea spate.
 
Test Drive Toyota GT 86 - comportament rutier 03
 
Sunetul de cauciuri, 7.000 de turații/minut și zgomotul evacuării omni-prezent la interior ne fac să concluzionăm: coupe-ul sport nipon este într-adevăr o mașină creată pentru plăcerea de a conduce, creată pentru adrenalină și senzații tari.
 
GT 86 oferă senzații extraordinare chiar dacă nu ne răsfață decât cu 200 CP. Probabil un propulsor turbo ar fi mărit puterea cu încă 40-50 de cai și ar fi conferit un cuplu de peste 300 Nm dar cu siguranță originalitatea coupe-ului s-ar fi pierdut.
 
Aducând în discuție suspensia, este evident pentru oricine că modelul japonez se simte cel mai bine pe un asfalt perfect, fară denivelări, deoarece în momentul în care acestea își fac apariția confortul este grav afectat.
 
3. Confort interior
 
Design exterior dinamic, comportament rutier excelent, oare cum ar putea să fie interiorul?
 
Test Drive Toyota GT 86 - detalii interior
 
Ei bine, se păstrează aceeași notă la capitolul design, sportivitatea fiind prezentă la tot pasul. Tapițerie parțial piele de culoare neagră cu roșu, schimbător și volan sport îmbracate în piele, sistem multimedia cu navigație și touch-screen, climatizare pe două zone și așa mai departe.
 
Calitatea este la cote înalte, cusăturile roșii și pielea fiind prezente chiar și pe fețele ușilor. Un interior modern, țipător, extravagant chiar, la cote total opuse față de ce cunoșteam până acum despre Toyota.
 
Test Drive Toyota GT 86 - interior
 
Pedalier sport, logo-ul GT 86 prezent pe volan și scaune care oferă suport pe orice tip de viraj. Cum se aude sistemul audio? Ar fi greu de precizat pentru că nu am avut timp să-l ascultăm. Am preferat să fim încântați de sunetul evacuării și al motorului, care inundă interiorul, fapt dorit în mod evident de inginerii niponii.
 
Principalul punct negativ este în mod clar locul pentru pasagerii spate, care vor afla probleme la drumuri de peste 100 km. Poate este o aluzie, dar scaunele spate individuale vin pregătite cu sisteme de ancorare Isofix pentru scaunele speciale de copii. Totuși, câți părinți își vor duce copiii la grădiniță într-un GT 86?
 
Test Drive Toyota GT 86 - locuri spate
 
Tot la puncte negative punem şi roşul tapiţeriei din piele, suprasaturat până la extrem. Această combinaţie de culori vine pe GT 86 vopsit în negru, la varianta vopsită în roşu tapiţeria fiind neagră, mult mai potrivită din punctul nostru de vedere.
 
Printre dotările standard importante de menționat se numără următoarele:
 
· Exterior:
o   Jante din aliaj 215/45 pe 17 inchi
o   Faruri tip xenon, sistem lumini de drum LED
o   Sistem de spălare pentru faruri
o   Oglinzi pliabile electric
o   Vopsea metalizată (opțional 418 euro cu TVA inclus)
· Interior
o   Scaune față tip Sport
o   Tapițerie mixtă piele + Alcantara
o   Volan + schimbător îmbracate în piele
o   Aer condiționat cu reglare automată pe două zone
o   Sistem Multimedia touchscreen Toyota Touch : RadioCD MP3 cu 6 difuzoare, USB și Bluetooth (opțional 1.120 euro cu TVA inclus)
· Siguranță
o   Sistem de control al tracțiunii TRC
o   Sistem avansat de control al stabilității VSC
o   Diferențial Torsen LSD
o   7 airbag-uri standard (șofer+pasager, laterale față, cortină și genunchi șofer)
o   Direcție asistată electric – EPS.
 
4. Buget/Costuri
 
Ouch! Era normal să se ajungă și la acest capitol, unde toată distracția trebuie să coste. Și costă!
 
În cazul de față nu există versiuni de echipare sau dotări opționale, doar echiparea Drift și cele două tipuri de transmisii: manuală cu 6 trepte sau automată. Se înțelege de la sine că recomandăm prima dintre acestea. 
 
Test Drive Toyota GT 86 - LOGO
 
Prețul de pornire pentru Toyota GT 86 în România de 32.800 euro pentru modelul M/T și 34.300 euro cu TVA pentru versiunea echipată cu transmisie automată.
 
Din fericire, Toyota oferă o reducere promoțională consistentă, de 5.280 euro, ceea ce înseamnă că puteți achiziționa un model GT 86 M/T cu 27.520 euro cu TVA inclus.
 
Modelul prezent în test beneficia și de vopsea metalizată (418 euro) și sistemul Toyota Touch & Go cu modul navigație în valoare de 1.120 euro, ceea ce ne duce la un preț final cu reducere de 29.058 euro.
 
La capitolul siguranță, Toyota GT 86 a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
 
5. Concluzii
 
Toyota GT 86 este o mașina care abundă de sportivitate. Un autoturism care reușește să se facă remarcat la orice staționare și să întoarcă privirile atunci când se află pe drum. Face exact ceea ce au încercat să proiecteze inginerii japonezi și o reușește într-un stil aparte.
 
În ceea ce privește achiziția unui asemenea model, depinde foarte mult de ce își dorește fiecare. În primul rând, ne e greu să credem că GT 86 poate fi o mașină de zi cu zi. Spațiul interior redus pentru pasagerii spate, portbagajul mic, numărul de decibeli ridicat de la interior sau consumul de combustibil ne demonstrează acest lucru. Dar ce coupe de peste 200 cai din ziua de astăzi a fost gândit plecând de la argumentul practic?
 
Test Drive Toyota GT 86 - reprezentanţă Ploieşti
 
Repetăm, lupta japonezilor nu se va duce neapărat cu Peugeot RCZ, Volskwagen Scirocco sau chiar Audi TT, ci cu vârfurile de gamă sport al hatchback-urilor consacrate (GTI, ST, OPC, RS).  O luptă grea, dar coupe-ul japonez în patru locuri își va găsi cu siguranță clienți interesați mai mult de senzația generală oferită de mașină, și nu atât de mult de puterea oferită.
 
Astfel, în cazul în care aveți deja o mașină de familie, cu care vă puteți deplasa în liniște și cu un grad ridicat de confort la locul de muncă sau în concedii, un model precum Toyota GT 86 vă poate oferi nivelul de adrenalină necesar și poate trezi copilul din dumneavoastră.
 
Iar cu avantajul promoțional de peste 5.000 de euro oferit de Toyota, posibilitatea achiziționării unui asemenea autoturism începe să prindă ușor ușor contur.
 
Noi spunem DA, pentru Toyota GT 86 și recunoaștem cu mâna pe inimă că a fost una dintre cele mai distractive mașini pe care le-am condus sub pragul de 35.000 euro, singura care ne-a oferit senzații mai puternice în această marjă de preț fiind Ford Focus RS, dar aici vorbim de un motor turbo în cinci cilindri 2.5 litri, de peste 300 CP.
 
Am identificat la Toyota GT 86:
 
Puncte pozitive:
· Comportament rutier și senzații transmise extraordinare
· Atenție ridicată pentru detaliile și materialele prezente la interior
· Cutie de viteze foarte scurtă
 
Puncte negative:
· Spațiul limitat pentru pasagerii spate
· Preţul
 

Nota generală: 

8

Comportament rutier: 

8

Interior: 

8

Motorizare: 

8

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Georgel Oprea (georgel.oprea@toyotaploiesti.ro) - de la Toyota Ploieşti - Tel: 0744.694.170 , 0244.544.745 .
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: