Teste

Test Drive Dacia Lodgy 1.5 dCi 90 CP Laureate

Fotocredit: 

Auto-Testdrive
 
După testul cu noul Sandero am avut ocazia să vedem cum se comportă monovolumul propus de Dacia începând cu 2012.
 
După ce Logan MCV a fost ani la rând propunerea Dacia pentru cei care au o familie mai numeroasă, oferind opţional varianta cu şapte locuri, a venit rândul unui model complet nou, care oferă suficient spaţiu pentru pasageri şi bagajele lor.
 
Pentru review-ul de astăzi, Auto-Testdrive a avut la dispoziție versiunea Laureate, în configurația cu 7 locuri şi echipată cu propulsorul turbo-diesel de 1.5 litri dCi și 90 CP.
 
1. Prezentare generală
 
Dacia Lodgy a fost lansată în premieră la Salonul Auto de la Geneva din 2012 și a luat publicul prezent prin surprindere, toată lumea fiind impresionată de noua creație.
 
Pentru a configura monovolumul autohton avem de ales între două motorizări diesel (1.5 dCi 90 CP și 110 CP) și două pe benzină (1.6 MPi 85 CP și 1.2 TCe 115 CP) și trei versiuni de echipare: ACCES, AMBIANCE și LAUREATE.
 
Dacia Lodgy - review
 
Printre concurenții Daciei Lodgy putem enumera Citroen Berlingo Multispace, Renault Grand Scenic, Opel Zafira Tourer sau Ford Grand C-Max, toate însă cu prețuri de pornire mult mai ridicate decât modelul din testul nostru.
 
2. Comportament rutier
 
Modelul din test avea sub capotă motorul dCi de 1.5 litri turbo-diesel ce dezvoltă 90 de cai putere. Un motor economic, ce este cu 600 de euro mai ieftin decât cel de 110 CP. Alegerea variantei potrivite de motorizare rămâne doar la latitudinea dumneavoastră, în funcție de ce vă doriți de la Lodgy.
 
În ciuda dimensiunilor generoase, monovolumul Dacia are o greutate proprie de doar 1313 kg, cifră bună pentru media acestui segment, ceea ce face ca performanţele dinamice ale motorului dCi să nu sufere foarte mult din cauza greutăţii maşinii.
 
Dacia Lodgy - test sosea
 
Propulsorul turbo-diesel dCi, în versiunea de 90 CP, este cel mai economic din gama Dacia și este cuplat la o transmisie manuală în 5 trepte. Acesta beneficiază și de tehnologia Daciaeco2 ce implică emisii de CO2 mai mici de 120 g/km, minim 7% plastic reciclat pentru elementele din automobil fabricate din acest material și producția doar în fabrici certificate și acreditate ISO 14001. Doar motorizările dCi beneficiază de certificarea Daciaeco2.
 
Motorul în 4 cilindri este Euro 5, beneficiază de injecția directă Commom Rail cu turbocompresor şi dezvoltă un cuplu maxim de 200 Nm la 1.750 rpm şi o putere de 90 de cai la 3.750 de turații/minut. Pentru cei care doresc un motor mai puternic este posibilă alegerea variantei de 110 CP tot diesel sau a propulsorului pe benzină TCe de 115 CP (care oferă performanțe mai bune, dar și un consum mai ridicat cu aproximativ 1.5 litri față de motorizările diesel).
 
Noi am găsit potrivit acest propulsor pe caroseria de 1.3 tone a lui Lodgy, fără a avea probleme în depășiri, însă pentru diferența de 600 de euro recomandăm alegerea unui propulsor cu 20 de cai mai potent. De ce? Pentru că exista posibilitatea ca în momentul când vor fi ocupate 5 sau chiar toate cele 7 locuri mașina să nu mai reacționeze la fel de bine.
 
Dacia Lodgy - comportament rutier
 
Cutia de viteze are o timonerie exactă, având treptele de viteză etajate mai lung în vederea obținerii unui consum cât mai economic.
 
Datele oficiale publicate de dacia indică o accelerație până la 100 km/h în 12.4 secunde şi o viteză maximă de 169 km/h.
 
Lodgy câștigă la capitolul izolare fonică, sunetul motorului fiind mai pronunțat abia după ce treci de 3000 de turații/minut.
 
Suspensia este orientată spre confort, persoanele din interior resimțind destul de puțin trecerile peste denivelări. Așa cum îi stă bine oricărei mașini de familie, Dacia Lodgy nu te invită niciun moment la „porniri” de pilot de WRC atunci când eşti la volanul ei.
 
3. Confort interior
 
Mașina este gândită pentru a satisface atât nevoile famiilor numeroase cât și pe cele ale persoanelor care își doresc un autovehicul spațios cu care să poată transporta la un moment dat bagaje multe sau voluminoase.
 
De ce spunem asta? Pentru că al treilea rând de scaune poate fi rabatat sau înlăturat complet în doar 1-2 minute, iar bancheta spate poate fi rabatată complet, Lodgy ajungând la dimensiuni impresionante ale spaţiului care se poate umple cu bagaje. În cifre este vorba de 827 de litri în configurația cu 5 locuri și 2617 litri pentru varianta în care sunt rabatate toate cele 5 scaune. Sună bine, nu?
 
Interiorul este similar cu cel regăsit pe noile Dacia Logan şi Sandero. Accentul este pus pe o ergonomie cât mai exactă și cât mai multe spații de depozitare. Aici amintim torpedoul generos, spațiul de depozitare din partea superioară a bordului sau numeroasele suporturi pentru sticle și pahare pentru locurile spate.
 
Dacia Lodgy - interior
 
Materialele folosite sunt de o calitate medie, reflectată și de prețul de achiziție. Nu trebuie  să vă așteptați la o calitate similară cu cea propusă de Ford C-Max sau Zafira Tourer, dar Lodgy nu dezamăgește la acest capitol.
 
Planșa de bord este dominată de sistemul audio și sistemul de aer condiționat. Aici se poate opta şi pentru dotarea opțională Media Nav care include sistemul de navigație cu touchscreen de 7 inchi pentru doar 300 euro cu TVA inclus ce schimbă în mod plăcut interiorul. Sistemul audio regăsit pe mașina prezentă în test beneficiază totuși de comenzi pe volan, priză USB și Bluetooth și oferă un sunet clar, fără distorsiuni, dar fără pretenții de sistem premium.
 
Dacia Lodgy - sistem audio
 
Un plus important pe care l-am remarcat este poziţionarea comenzilor pentru geamurile electrice pe uşi, fără a continua tradiţia butoanelor plasate pe consola centrală de la Logan.
 
Să ajungem și la locurile spate. Cele 2 pe care le oferă Lodgy în plus față de o berlină normală. Spațiul oferit este decent, muțumitor chiar, singura problemă identificată de noi fiind faptul că locul pentru bagaje se diminuează foarte mult atunci când în maşină călătoresc şapte pasageri. Dar nu le putem avea pe toate niciodată, nu?
 
Dacia Lodgy - sapte locuri
 
În concluzie, 7 persoane pot călători comfortabil în Dacia Lodgy, aceasta fiind o mașina cu un interior primitor și un spațiu extrem de generos la interior.
 
La capitolul siguranță, Lodgy vine standard cu 4 airbag-uri şi asistența la frânarea de urgență.
 
4. Buget/Prețuri
 
Dacia Lodgy are un preț de pornire de 9.500 euro cu TVA pentru varianta echipată cu motorul pe benzină 1.6 și 85 CP în versiune de echipare ACCESS și transmisie manuală cu 5 rapoarte.
 
Prima variantă diesel, 1.5 DCi 90 CP 5MT în versiunea AMBIANCE cu 5 locuri vă va scoate din buzunar 12.600 euro cu TVA. Versiunile cu 7 locuri adaugă la oricare din motorizări 500 de euro cu TVA.
 
Dacia Lodgy - logo
 
Modelul din testul nostru era echiparea de top LAUREATE  cu 7 locuri și are un preț de pornire de 14.100 de euro.
 
Printre dotările importante de menționat ale nivelului de echipare LAUREATE  prezentate se numără următoarele:
· Proiectoare de ceață
· Aer condiționat
· Limitator de viteză
· Geamuri electrice spate
· Consolă centrală Noir Brillant, ce include contur consolă şi aeratoare AC cromate
· 4 airbag-uri (frontale și laterale)
 
Pe lângă acestea, Lodgy din testul nostru beneficia și de următoarele dotări opționale: sistem electronic al stabilității (ESP) + ASR, jante din aluminiu pe 15 inchi Empreinte și vopsea metalizată.
 
Totul se traduce într-un preț final cu dotări opționale de 15.070 euro cu TVA inclus.
 
Oficial, Dacia Lodgy 1.5 dCi 90 CP are un consum de 4.2 litri pentru o utilizare mixtă, 3.8 litri consum extra-urban și 4.9 consum în oraș. Cifre care la prima vedere par extraordinar pentru o mașină de asemenea dimensiuni.
 
În realitate noi am obținut un consum mediu de 4.9 litri conducând atât economic cât și puțin mai rapid pentru a observa cum se comportă mașina.
     
Garanția oferită pentru acest model de Dacia este de 3 ani integrală sau 100.000 km.
 
La testul de siguranţă Euro NCAP Dacia Lodgy a obţinut 3 stele.
 
5. Concluzii
 
Dacia Lodgy este un model excelent pentru piața europeană la acest preț. Putem spune că lacunele vechiului Logan MCV la capitolul spațiu pentru pasagerii din spate au dispărut în totalitate.
 
Lodgy este un autoturism adresat în primul rând familiștilor și celor care au nevoie de spațiu, dar își doresc în același timp costuri de întreținere reduse. Dacia a reușit să îmbine frumos dorințele clienților și să creeze o mașina cu adevărat utilă și modernă.
 
Este evident că există și puncte negative, cum ar fi stabilitatea la viteze mari sau dinamica de care dă dovadă Lodgy, dar nu trebuie să fim cârcotași.
 
Dacia Lodgy - Auto-Testdrive
 
Dacia Lodgy este o mașina corectă. O mașina nouă, de generație actuală, care într-o configurație cu un motor turbo-diesel (preferatul românilor) și 7 locuri costă în jur de 13.000 euro pentru o echipare medie.
 
Am identificat:
 
Puncte pozitive:
· Spațiu foarte ridicat pentru pasageri şi bagaje
· Modularitate foarte bună pentru bancheta şi locurile din spate
· Preț accesibil
· Consum redus
 
Puncte negative:
· Calitatea unor materiale prezente la interior
· Dinamica rutieră
 
Recomandarea Auto-Testdrive: Alegeți motorizarea de 110 CP dCi dacă veți utiliza constant mașina cu 5 sau 7 persoane la bord. 
 

Nota generală: 

6

Comportament rutier: 

5

Interior: 

6

Motorizare: 

7

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

3
 
Review-ul a fost realizat cu sprijinul Poliserv - Dealer Autorizat Dacia, Str. Ştrandului nr. 146 Ploiești - Tel/Fax: 0244593585 Mobil: 0720880922
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: