Teste

Test Drive Ford EcoSport 1.0 EcoBoost

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Review-ul de față analizează comportamentul noii generații Ford EcoSport, lansată de constructorul american în vara anului 2015 și care are greaua misiune de a-și face loc cu succes în segmentul crossoverelor de clasă mică vândute în Europa. Modelul de test – o versiune Titanium motorizată de un propulsor 1.0 EcoBoost produs la Craiova.
 
1. Prezentare generală
 
Anul 2015 a produs o revoluție pe piața SUV-urilor vândute în Europa. Mici, compacte sau mari, acestea s-au vândut ca pâinea caldă, creșterile din fiecare segment în parte măsurându-se fără excepție în două cifre procentuale. Aproape 40% din totalul acestora au fost SUV-uri sau crossovere de clasă mică – Renault Captur, Opel Mokka și Peugeot 2008 fiind “premiantele anului”. Aglomerația din segment este însă din ce în ce mai mare, aproape toți marii producători aruncând în luptă câte un produs ce se vrea câștigător - Juke, CX-3, HR-V, C4 Cactus, 500X, Vitara, Duster sunt și ele nume deja consacrate.
 
Ford nu putea să stea deoparte, aducând de peste ocean, în 2013, micul crossover EcoSport. Gândit inițial pentru piețele din Brazilia și India, fabricat în India, noul model s-a dovedit a fi complet nepregătit pentru pretențiile consumatorilor din Europa. Calitatea materialelor, a asamblării sau suspensiile prost gândite au fost doar câteva dintre cauzele care au dus la un eșec al vânzărilor greu de digerat pentru constructorul american.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (01)
 
Ford a reacționat în consecință, revizuind serios modelul în vara lui 2015. Cu toate că locația liniilor de asamblare nu a fost schimbată – rămânând aceeași fabrică indiană din Chennai – noul EcoSport a primit update-uri la toate capitolele, bazate pe feedback-ul clienților. Construit pe platforma Fiesta, EcoSport împrumută mare parte din elementele tehnice și de design interior ale celei mai bine vândute mașini de clasă mică din Europa.
 
Noul Ford EcoBoost este acum disponibil în configuratorul Ford în trei versiuni de motorizare – 1.0 EcoBoost 125 CP, 1.5 Ti-VCT 100 CP sau 1.5 TDCi 95 CP, respectiv în două niveluri de echipare – Trend sau Titanium. Motoarele sunt cuplate la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, opțional motorul TDCi putând fi combinat cu o cutie Powershift. Ford nu oferă pentru EcoBoost decât varianta cu tracțiune față, neexistând pentru moment nicio versiune 4x4. Prețul de start, în România, este de 17.250 de euro, TVA inclus, pentru versiunea 1.5 Ti-VCT 100 CP.
 
După cum spuneam și mai sus, mașina din test a fost un Ford EcoSport 1.0 EcoBoost, 125 CP – nivel de echipare Titanium.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
EcoBoost-ul de 1.0 litru produs la Craiova oferă 125 de CP și 170 de Nm cuplu maxim, putând accelera noul EcoSport de la 0 la 100 de km/h în 12.7 secunde. Viteza maximă se oprește la 180 de km/h. Sunt performanțe decente, care se înscriu în limitele oferite și de concurență. Dacă ne uităm la cele mai bine vândute SUV-uri de clasă mică din Europa în 2015, Renault oferă Captur TCe 90 (0-100 km/h în 13 secunde, viteza maximă 171 km/h), Opel vine cu Mokka 1.7 Turbo Ecotec de 140 CP (0-100 km/h în 10 secunde, viteza maximă 187 km/h), în timp ce Peugeot 2008 1.2 PureTech Turbo 110 CP face “suta” în 9.9 secunde și poate atinge 191 de km/h viteză maximă.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (02)
 
În practică, EcoSport-ul din testul nostru este o mașină mai mult decât agreabilă din punctul de vedere al resurselor de putere pe care le resimte șoferul în pedala de accelerație, putând sprinta suficient de rapid în cazul depășirilor, potolindu-l însă pe cel de la volan prin limitele sale atunci când se dorește o depășire mai din scurt. Cutia de viteze este foarte bine etajată, permițând pe de o parte cuplului motor să se “exprime” în largul său pe virajele șoselelor de munte, în treptele II sau III și contribuind, pe de altă parte, la o rulare confortabilă la viteze de peste 110 km/h, pe autostradă. Ne-a lipsit însă aici treapta a VI-a de viteză, lucru ce ar fi contribuit la căderea turației motorului și implicit la un consum mai mic de combustibil.
 
Ghidajul schimbătorului de viteze este impecabil, așa cum ne-a obișnuit Ford de ani buni.
 
Comportament rutier
 
Update-urile aplicate de către inginerii Ford trenului de rulare și suspensiilor se răsfrâng pozitiv asupra ținutei de drum. Suspensia întărită permite abordarea cu încredere a virajelor, filtrând în același timp toate nereguralitățile asfaltului. Evident că EcoSport nu poate atinge nivelul Fiesta în materie de comportament dinamic, garda la sol sporită și înălțimea mare a mașinii retezând din fașă aspirațiile de pilot oricărui șofer cu capul pe umeri. Zgomotele produse de trenul de rulare sunt foarte puțin resimțite la interior.
 
Direcția nu este atât de responsivă ca și la Fiesta, însă oferă un feedback suficient de bun asupra traselor abordate. Volanul se manevrează ușor în oraș, acolo unde este nevoie de o mai mare fluiditate la efectuarea manevrelor urbane și se întărește pe măsură la drum întins.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (03)
 
Poziția mai înaltă la volan asigură o vizibilitate mult mai bună decât în cazul unei mașini “normale” de clasă mică, șoferul adaptându-se foarte repede în această postură.
 
Și cum Ford EcoSport se dorește un crossover cu care te poți aventura la nevoie în afara suprafețelor asfaltate, l-am dus în cele două zile de test pe drumuri forestiere ușoare, dar și pe dealuri acoperite cu iarbă “brumată” dimineața. Garda la sol mărită face clar diferența în comparație cu un automobil obișnuit, putând să treci fără probleme peste obstacole, gropi sa șleauri moderate ca și dimensiuni. Cu un unghi de atac de 22 de grade și unul de degajare de 35 de grade, EcoSportul nostru a evitat elegant lovirea barelor sau zgărierea părților inferioare la schimbările de unghiuri ale drumului.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (04)
 
Se resimte însă lipsa unui sistem de tracțiune integrală în unele momente, mai ales când aderența pe roțile față este foarte precară. Este ușor să te aventurezi în locuri care nu sunt “de nasul” EcoSport-ului și să rămâi blocat cu șanse minime de ieșire.
 
Consum
 
Ford declară pentru motorul 1.0 EcoBoost de 125 CP montat pe un EcoSport greu de 1.350 de kg un consum urban de 6.6 l/100km și extraurban de 4.7 l/100km. Valorile oficiale nu au putut fi egalate de noi în test, pe parcursul a circa 50 de km rulați în București computerul de bord indicând 10.5 l/100km și 16 km/h viteză medie. În afara orașului am făcut în jur de 600 de km, pe ruta București-Campulung Muscel-Bran-Rașnov-Brașov-Cheia-București, consumul mediu la întoarcerea în capitală fiind de 6.5 l/100km. Ni se pare o idee cam mare la prima vedere, dar trebuie să luăm în calcul parcurgerea autostrazii A1 cu viteza constantă de 130 de km/h, dar și escapadele în afara drumurilor asfaltate, la viteze foarte mici.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Trebuie să recunoaștem faptul că interiorul a fost capitolul de care ne-am temut cel mai tare, după ce reacțiile primilor jurnaliști ce au intrat în contact cu EcoSport nu au fost dintre cele mai bune. “Plastic tare, asamblare proastă...” – cam ăsta ar fi numitorul comun din review-uri.
 
Odată urcați în habitaclu și după parcurgerea primilor kilometri am constata că lucrurile nu stau tocmai așa. Este adevărat că toate elementele plastice de la interior sunt fabricate dintr-un material tare, însă totul este bine asamblat, dacă stăm să ne uităm la clasa din care face parte EcoSport.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (05)
 
E normal să nu existe pretenții premium la acest capitol, pe noi mulțumindu-ne ansamblul oferit de Ford -  nimic nu scârțâia, nu existau lufturi exagerat de mari între elemente, iar calitatea materialelor este mai mult decât decentă, datorită poate și nivelului de echipare Titanium – care oferea scaune îmbrăcate într-o combinație de piele și material textil catifelat, praguri specifice, covorașe din velur sau maneta frânei de mână îmbrăcată în piele.
 
Vizibilitatea din postura șoferului este foarte bună spre față și în oglinzile laterale, fiind însă limitată prin lunetă, din cauza dimensiunilor mici ale acesteia, dar și din cauza înălțimii mașinii. Senzorii de parcare spate compensează însă acest neajuns.
 
Comenzile uzuale sunt la îndemână, însă multitudinea de butoane din partea superioară a consolei centrale îngreunează serios navigarea prin meniul sistemului de infotainment. Este foarte dificil să setezi ceva, mai ales în mers. Nici ecranul computerului de bord nu este un reper de eficiență, având dimensiuni microscopice și oferind doar informații de bază legate de range sau consum.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (06)
 
Spațiul interior este foarte mare, dacă facem o comparație cu Fiesta, noului EcoSport oferind foarte multă libertate de mișcare pentru cap, chiar și pe locurile din spate. Pe banchetă pot lua loc la nevoie trei persoane, însă pot călători confortabil numai două. Șoferul și pasagerul călătoresc și ei foarte bine, chiar dacă înălțimea la care sunt plasate scaunele și posibilitățile minime de reglaj al acestora pot ridica unele nemulțumiri. Călătoriile de câteva sute de kilometri nu vor da însă dureri de spate, grație formei bune a scaunelor.
 
EcoSport oferă pasagerilor suficient de multe spații de depozitare a obiectelor mici, în uși sau pe consola centrală regăsindu-se nu mai puțin de cinci locuri în care se puteau așeza cutii de suc sau sticle de apă de 0.5 litri.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (07)
 
Portbagajul oferă 333 de litri în materie de volum pentru bagaje, accesul la el făcându-se prin intermediul unei portiere ce se deschide spre stânga, și nu clasic, cu un hayon. Aici apare însă o mare problemă – dacă nu parchezi la o distanță mai mare de un metru față de mașina din spate, nu ai acces facil la lucrurile din portbagaj. Dacă se ia în calcul și roata de rezervă ce poate fi montată pe acea portieră, lucrurile stau și mai urât, fiind necesară o forță destul de mare pentru a o închide, dacă mașina este parcată ușor înclinată spre stânga. Una peste alta, ni se pare o soluție total neinspirată, care nu aduce aproape niciun beneficiu practic. Atrage însă privirile pe stradă…
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (08)
 
Zgomotele produse de motor, ce are un ușor ton gutural, de diesel, ajung mult diminuate spre pasagerii din mașină, la fel și cele produse de vânt sau anvelope. Ford EcoSport este o mașină bine antifonată, chiar și la rularea pe drumuri acoperite cu pietriș. Facem aici o comparație cu Citroen-ul C4 Cactus testat anterior, în care auzeai fiecare fir de nisip ce se lovea de podeaua mașinii. Diferențele evidente în favoarea Ford-ului se vedeau și la închiderea portierelor, neexistând acel zgomot de tablă goală auzit la Citroen.
 
Ford oferă pe EcoSport un sistem de sunet cu șase difuzoare, a cărei calitate este peste multe alte asemenea sisteme entry-level.
 
Ford EcoSport a obținut patru stele la testele de siguranță Euro NCAP.
 
4. Buget/Prețuri
 
Noul Ford EcoSport are un preț de pornire de 17.250 de euro, TVA inclus, în versiunea 1.5 Ti-VCT de 100 CP, nivel de echipare Trend. Mașina din test costa 19.250 de euro, TVA inclus, sumă la care se adăugau alți 2.600 de euro pentru pachetele opționale prezente (pachet Titanium, pachet iarnă, vopsea metalizată, geamuri fumurii spate, roată de rezervă de dimensiuni normale). Așadar, un total de 21.850 de euro, preț de listă, fără a se lua în calcul eventuale oferte sau promoții.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (10)
 
Nivelul de echipare Trend aduce o listă de echipamente standard destul de generoasă, cu dotări absolut necesare  - aer condiționat manual, geamuri electrice față/spate, computer de bord, volan îmbrăcat în piele, scaune șofer cu reglaj lombar sau jante din oțel pe 16 inch.
 
Prețul de start pentru noul Ford EcoSport pare imens, dacă ne uităm la ce oferă concurența. Renault Captur pleacă de la 12.800 de euro (TCe 90 LIFE), Opel Mokka este oferit de la 15.250 de euro (1.6 ECOTEC Selection), iar Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 ACTIVE costă 15.967 euro, preț de bază. Așadar, diferența în defavoarea Ford este de minim 1.400 de euro, sumă deloc de neglijat.
 
În practică, și spunem asta din experiența de posesori de mașini Ford cumpărate noi din România, Ford are o politică de reduceri și o maleabilitate în negociere destul de largă, așa că nu este exclus ca prețul de listă să se ducă destul de serios în jos după câteva runde de negociere.
 
Garanţia oferită de Ford pentru noul EcoSport este de 2 ani în limita a 100.000 kilometri, putându-se achiziționa suplimentar un pachet de garanție de încă 3 ani, în schimbul a 175 de euro.
 
5. Concluzii
 
Noul Ford EcoSport va avea o misiune foarte grea în lupta la care a pornit. Rivalii săi au ceva ani de experiență în spate, clienții deja cunosc respectivele modele, iar prețurile pe care Ford le cere pe micul crossover sunt simțitor mai mari decât cele ale concurenței.
 
Test Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (11)
 
Americanii oferă în schimb însă un pachet foarte solid, atât din punctul de vedere al motorizării 1.0 EcoBoost, dar și dacă stăm să ne uităm la trenul de rulare și la nivelul de echipare standard a mașinii. Ținuta de drum și soliditatea percepută în toate condițiile de rulare sunt atu-uri importante.
 
Succesul lui EcoSport va ține doar de disponibilitatea Ford de a duce prețurile în jos, un lucru esențial, cel puțin pe piața din România.
 
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 125 CP
 
Puncte pozitive:
· Resursele de putere și cuplu oferite de motor
· Precizia cutiei de viteze
· Ținuta de drum
· Spațiul interior
 
Puncte negative:
· Prețul ridicat
· Consumul măricel
· Portiera spate, total ineficientă


Date tehnice Ford EcoSport 1.0 EcoBoost
 
Motor: benzină, trei cilindri, 1..0 litri EcoBoost
Cilindree: 999 cmc
Putere: 125 CP la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 170 Nm la 4.000 rpm
0-100 km/h: 12.7 s
Viteză maximă: 180 km/h
Volum portbagaj: 333 litri
Greutate: 1.350 kg
Preţ de pornire în România: 17.250 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 21.850 euro, TVA inclus


 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

7

Motorizare: 

7

Prețuri: 

5

Euro NCAP: 

4
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: