Teste

Test Drive Mercedes-Benz A 180 CDI 7G-DCT

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Prezentul test vă prezintă compacta premium propusă de Mercedes-Benz, autoturism care la momentul lansării a fost o surpriză plăcută pentru absolut toată lumea, reușind să obțină un număr de precomenzi ce a devansat chiar și noul VW Golf 7. De ce a fost acest lucru atât de surprinzător? Pentru că noul A-Class are totuși un preț de pornire care o încadrează într-un segment special al hatchback-urilor compacte, respectiv cele premium, unde concurenții direcți sunt reprezentanți de Audi A3 și BMW Seria 1.
 
Noul model este construit pe platforma MFA (Modular Front Arhitecture), iar ca dimensiuni se înscrie perfect în segment cu 4.29 metri lungime, 1.78 metri lățime și 1.43 metri înălțime.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (01)
 
În România este disponibilă o gamă foarte largă de motorizări:
 
· 4 propulsoare diesel: A160 CDI (1.5 litri, 90 CP, 240 Nm), A180 CDI (1.5 litri, 109 CP, 260 Nm), A200 CDI (2.2 litri, 136 CP, 300 Nm) și A220 CDI (2.2 litri, 170 CP, 350 Nm)
· 4 propulsoare pe benzină: A 180 (1.6 litri, 122 CP, 200 Nm), A 200 (1.6 litri, 156 CP, 250 Nm), A 250 (2.0 litri, 211 CP, 350 Nm) și A 45 AMG (2.0 litri, 360 CP, 450 Nm)

De asemenea, se poate opta ca dotare opțională pentru cutia automată, iar pentru versiunile A 200, A 220 și A 250  pentru sistemul de tracțiune integrală 4MATIC.
 
Versiunea de top A 45 AMG vine standard doar cu transmisie automată SpeedShift 7 DCT și sistem 4MATIC.
 
Prețurile de pornire pentru țara noastră fără nici un discount promoțional încep de la 25.196 euro pentru motorul pe benzină și 25.327 euro pentru diesel-ul A 160 CDI.
 
1. Prezentare generală
  
Mașina din testul nostru este versiunea A 180 CDI echipată cu cutia automată cu dublu ambreiaj  7G-DCT și 7 trepte.
 
Pe scurt asta înseamnă un motor diesel de 1.5 litri ce dispune de 109 cai putere și un cuplu maxim de 260 Nm.  Motor de provenienţă Renault, dar modificat de inginerii germani pentru a satisface toate standardele de performanţă şi rafinament necesare unui propulsor pentru a sta sub capota unui Mercedes-Benz.
 
Noul model, respectiv a 3-a generație A-Class este modificat radical comparativ cu versiunea anterioară lansată în 2004 și se adresează din start unui nou public - cel al tinerilor până în 30 de ani sau al familiilor la început de drum.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (02)
 
Partea frontală este dominată de sigla stelei in trei colţuri, de mari dimensiuni, poziționată în mijlocul grilei radiatorului. Faruri cu bixenon, linii agresive și o alură sportivă continuă acest design. Personal găsesc înfățișarea noului A-Class una specială și individualizată cu care Mercedes-Benz a încercat să-și asigure un loc clar în segmentul compactelor.
Practic caracteristicile designului exterior îmbină într-un mod plăcut elementele de sportivitate cu cele de eleganță și sobrietate.
 
Exclamația „Uau!” o să apară cu siguranță la majoritatea pasagerilor când vor intra pentru prima dată în habitaclul lui A-Class. De ce? Foarte simplu, pentru că aici se evidențiază cel mai bine istoria premium a brand-ului și orientarea către clienții care doresc în primul rând o mașină deosebită, confortabilă și bine lucrată.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (03)
 
Calitatea materialelor interioare este excelentă pentru o compactă, iar designul planșei de bord și al scaunelor nu te face să crezi niciun moment că te afli într-un autoturism echipat cu un motor ce produce doar 109 de cai putere.
 
2. Comportament rutier
 
Motorul de 1.5 litri diesel common-rail este silențios într-o utilizare normală, cu schimbări de treaptă până în 2700-2800 turații, oferă un consum ce nu ar trebui să sară în mod normal de 6.5 litri, în timp ce reprizele de accelerare sunt mai mult decât decente.
 
Nu este un motor ce promite mari senzaţii sportive, dar nici nu se dorește a fi acest lucru, pentru cei care doresc un plus de sportivitate este disponibil A 250-ul ce livrează până la 211 cai putere fără să aducem în discuție varianta „hardcore” A45 AMG.
 
În combinație cu transmisia automată 7G-DCT sentimentul general este unul de confort, mașina fiind ideală în această echipare pentru un cumpărător care își dorește în primul rând un autoturism bine dotat, atent lucrat și care să îi ofere o anumită prestanță.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (04)
 
Cutia dispune de modurile Efficiency, Sport şi Manual, răspunsurile acesteia fiind în general mulțumitoare orice mod de rulare am alege. Diferenţele dintre Efficiency şi Sport sunt semnificative, alegând modul Sport schimbările de trepte fiind  realizate la peste 3.000 rpm, iar in cazul unui kickdown cutia retrogradând una sau două rapoarte pentru o mai bună eficientizare a valorii cuplului motor şi implicit a reprizelor de accelerare.
 
Cuplul de 260 Nm este mulțumitor, însă motorizarea superioară de 2.2 litri şi 136 CP probabil oferă reprize mai bune cu creșteri nesemnificative ale consumului. Diferenţa se va vedea însă şi în bugetul alocat impozitelor şi asigurarilor...
 
Sunetul motorului se face doar foarte puţin resimţit la interior, chiar şi la viteze mari – la 120-130 de km/h auzindu-se doar curentul de aer care se loveşte de caroserie şi foarte uşor anvelopele.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (05)
 
Suspensia este setată astfel încât să ofere un confort cât mai bun pasagerilor, dar fără a afecta în vreun mod stabilitatea autoturismului,  noul A-Class făcând cu brio față unor curbe luate în viteză sau unui carosabil umed. Maşina stă lipită de şosea în orice situaţie, iar poziţia de la volan accentuează senzaţia sport, de nenumărate ori şoferul având senzaţia ca motorul poate oferi mai mult decât în realitate.
 
La puncte negative se poate bifa vizibilitatea în dreptul montantului A, care pune probleme în curbele strânse sau în cazul manevrelor delicate în traficul urban.
 
3. Confort interior
 
Pielea din abundență (pe scaune, volan, portiere), cusăturile albe evidente la tot pasul, scaunele cu tetiera inclusă sau sistemul afişajului multimedia sunt primele aspecte care trebuie menționate.
 
Un mare plus pentru scaunele speciale și pentru calitatea execuției în general, care rivalizează sau depășește cu ușurință modele din clasa superioară oferite de alţi constructori auto.
 
Ergonomia este bună, consola centrală beneficiind totuși de o serie de butoane suplimentare pentru comenzile audio care ar fi putut fi cu ușurință îndepărtate cu ajutorul unui sistem touchscreen.  Menționăm desigur și prezența tușelor de crom, care înconjoară gurile sistemului de ventilație și comenzile audio - crom ce conferă încă o dată un aspect premium interiorului.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (06)
 
Pentru cei care nu sunt familiarizați cu ergonomia interioarelor Mercedes-Benz trebuie spus că maneta de comenzi a schimbătorului cutiei automate 7G-DCT este amplasată în partea dreaptă a volanului pentru a obține un spațiu suplimentar de depozitare în consola consola mediană și pentru a da impresia unui interior cât mai aerisit.
 
Cadranele de bord îmbină caracterul clasic cu cel modern prin prezența atât a turometrului și vitezometrului cu afisaj clasic cât și a unui computer de bord cu un ecran color generos  ce afișează informații variate care uşurează „munca” celui aflat la volan.
 
Sistemul multimedia este cel standard oferit pe A-Class, ce include Bluetooth şi mufă USB, display-ul folosit la afişarea informaţiilor fiind amplasat pe bord într-o poziţie care pare puţin ieşită din normal şi oarecum ne-ergonomică. Ecranul are o dimensiune de 14.7 cm dar nu convinge la capitolul rezoluţie, fiind în urmă faţă de tehnologiile anului 2014. În concluzie, încă o bilă neagră acordată de noi... Mercedes-Benz ne mai reduce din spiritul critic prin joystick-ul de control al funcţiilor multimedia, amplasat pe consola centrală şi care odată „înţeles” de şofer face din navigarea prin meniuri o joacă de copii.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (07)
 
Portbagajul are un volum de 341 de litri, valoare oarecum sub media clasei, însă spațiul pierdut la capitolul depozitare bagaje este regăsit în habitaclu, unde pasagerii din spate beneficiază de suficient loc pentru genunchi și cap. Şezutul banchetei spate putea să fie însă puţin mai lat, pentru a oferi o mai bună susţinere a picioarelor.
 
La capitolul siguranță, noul A-Class oferă în standard:
 
· Airbag-uri frontale şi laterale şofer şi pasager, airbag-uri cortină, airbag genunchi șofer;
· Asistent menținere atenție;
· Sistem frânare Adaptive Brake și asistent frânare;
· Program electronic de stabilitate ESP;
· Sistem anti-blocare frânare ABS și control derapare la accelerare ASR;
· Asistent prevenire coliziuni;
· Sistem avertizare pierdere presiune pneuri;
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (10)
 
Opțional se pot alege următoarele:
 
· Airbag-uri laterale în partea din spate;
· Sistem protecție preventivă a ocupanților PRE-SAFE;
· Asistent monitorizare bandă;
· Asistent monitorizare unghi mort;
· Sistem inteligent de iluminare;
· Control proximitate Distronic Plus.
 
De asemenea, la acest capitol Mercedes-Benz A-Class a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
 
4. Buget/Prețuri
 
Prețul de pornire pentru A 180 CDI este la momentul redactării articolului era de 26.505 euro.
 
La modelul din test se adaugă printre altele dotări opționale ca:
 
· Vopsea metalizată argintiu Polar 694,40 €
· Jante din aliaj 16 inchi design 10 spițe 880,40 €
· Faruri Bi-Xenon 1.047,80 €
· Transmisie automată 7G-DCT 2.256,80 €
· Pachet Exclusive: Volan îmbrăcat în piele Nappa, Plafon îmbrăcat în stofă neagră, Scaune față încălzite, Suport lombar reglabil în 4 sensuri 2.511 €
 
În acest fel preţul maşinii de test ajunge undeva în jurul valorii de 36.000 de euro, TVA inclus.
 
Consumul oficial mediu declarat de Mercedes-Benz pentru acest model se situază între valorile  4.1-4.4  litri la suta de kilometri și scade până la 3.8 litri în cazul în care se optează pentru o cutie manuală cu 6 rapoarte.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (08)
 
În realitate, am obținut un consum mediu de 5.7 - 6.3 litri la suta de kilometri pentru un parcurs de aproximativ 400 de km, în condițiile în care mașina condusă avea la începutul testului doar 11 km la bord – un factor foarte important, la care se daugă faptul că în majoritatea timpului au fost trei persoane la bord.
 
Garanția oferită pentru acest model este de doi ani, fără limită de kilometri. Opţional se pot achiziţiona pachete de Garanţie extinsă, care prelungesc eceastă perioadă cu până la trei ani.
 
5. Concluzii
 
Mercedes-Benz A-Class reprezintă una din cele mai bune alegeri pe care le puteți face în momentul de față dacă doriți o compactă premium în România. Oferă mixul perfect între confort și sportivitate, în timp ce calitatea la cote înalte este regăsită la tot pasul.
 
Cel mai important pentru un viitor posesor este modul în care își configurează mașina - și dorim să accentuăm acest aspect deoarece prețurile echipamentelor și al pachetelor opționale este unul ridicat.
 
Test Drive Mercedes-Benz A 180 2014 (09)
 
Astfel, din lista de opționale trebuie bifat ce considerăm cu adevărat relevant și util în viața de zi cu zi, pentru că o listă chiar scurtă de opționale poate face ca prețul mașinii standard să crească cu ușurință cu peste 20%. Amintim aici doar oglinzile exterioare AMG din carbon de 1.488 €, Pachetul AMG Sport de 3.360  € sau Sistemul inteligent de iluminare ILS în valoare de 1.736 € pentru a vă face o idee.
 
Cu puțină atenție la selecția propulsorului și ulterior a echipamentelor suplimentare puteți obține o compactă premium la un preț care să nu depășească 30.000 de euro. Desigur am prezentat ofertele de bază fără discounturi promoționale din partea dealerilor.
 
Am identificat la noul Mercedes-Benz A-Class:
 
Puncte pozitive:
· Calitatea materialelor interioare şi a execuţiei în general
· Confortul oferit în călătorii
· Cutia automată foarte rafinată cu un răspuns exact
 
Puncte negative:
· Vizibilitatea redusă în dreptul montanţilor parbrizului
· Display-ul sistemului multimedia
· Prețuri ridicate pentru dotările opționale
 
 

Nota generală: 

8

Comportament rutier: 

8

Interior: 

8

Motorizare: 

8

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 

Etichete: 

 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: