Știri

Ora de istorie - Audi sărbătorește 40 de ani de la lansarea primul său motor în cinci cilindri

Fotocredit: 

Audi
Audi - istorie motor in cinci cilindri
Audi aniversează anul acesta 40 de ani de la lansarea pe piață a primul său motor în cinci cilindri, unitate ce a dat naștere ulterior unei întregi game de propulsoare folosite atât pe mașinile de stradă cât și în competiții, cu tehnologii turbo pe benzină sau diesel.
 
Primul model ce avea să aibă montat sub capotă un motor în cinci cilindri a fost Audi 100, propulsorul cu nume de cod Type 43 fiind derivat din deja existentul motor în patru cilindri. Cu o cilindree de 2.1 litri, noul propulsor aspirat furniza nu mai puțin de 136 de CP.
 
Doi ani mai târziu, în 1978, era lansat primul motor diesel în cinci cilindri, aspirat de 2.0 litri, și care livra doar 70 de CP. În 1979 vedea lumina zilei primul agregat pe benzină turbo în cinci cilindri, versiune ce furniza 170 de CP și 265 de Nm cuplu maxim și ce a fost folosit sub capota modelului de top Audi 200 5T.
 
Anul 1980 marca lansarea modelului Audi "Ur-quattro", al cărui motor beneficia de un intercooler și livra cuplul motor la toate cele patru roțile prin intermediul legendarului sistem de tracțiune integrală quattro. Cei 200 de CP au stat la baza dezvoltării versiunii de raliuri a mașinii, în 1983 finlandezul Hannu Mikkola câștigând cu aceasta titlul mondial în WRC. În același an era lansat modelul Sport quattro, motorul în cinci cilindri de sub capota sa primind tehnologia celor pantru supape pe cilindru și furnizând nu mai puțin de 306 CP. Audi Sport quattro a fost la vremea sa cel mai puternic model de stradă produs de o companie germană.
 
Același model a stat la baza dezvoltării legendarului model Audi quattro de Grupa B, motorul special furnizând 450 de CP. După o serie impresionată de succese în raliuri, Audi se retrage din WRC în 1986, până la sfârșitul respectivului deceniu compania germană continuând să lanseze diverse alte modele de curse, care mai de care mai spectaculos. În 1987, Walter Rohrl câștiga urcarea de la Pikes Peak cu un Audi Sport quattro S1 de 598 de CP, în timp ce în 1989 Audi se linia la startul curselor de turisme din SUa cu un model al cărui motor de 2.0 litri furniza nu mai puțin de 720 de CP.
 
Salonul Auto de la Frankfurt găzduia în 1989 premiera mondială a noului Audi 100 TDI, al cărui motor în cinci cilindri beneficia de injecție directă și de un control electronic al principalelor procese. Cu o cilindree de 2.5 litri, unitatea TDI furniza 120 de CP, ulterioarele îmbunătățiri permițând atingerea unei puteri de 315 CP în anul 1994. Numai că același an marca și înlocuirea motoarelor în cinci cilindri cu unele V6, o dată cu lansarea primei generații Audi A4. Ultimele unități în cinci cilindri au fost montate pe A6 și S6, în 1997.
 
Anul 2009 a marcat însă revenirea în forță a conceptului motorului în cinci cilindri, noul Audi TT RS primind sub capotă un propulsor turbo pe benzină ce livra 340 de CP. Același motor de 2.5 litri propulsează și modelele RS 3 și RS Q3, fiind oferit în versiune "dopată" sub capota lui TT RS plus (360 de CP).
 
La ora actuală același propulsor 2.5 TFSi oferă 400 de CP noului TT RS, unitatea în cinci cilindri fiind premiată timp de șapte ani consecutiv cu titlul de "Motorul Anului", începând cu anul 2010.
 
În cadrul Audi Forum din Neckarsulm, fanii mărcii pot vedea expuse modelele ce au fost propulsate de-a lungul timpului de un motor în cinci cilindri, expoziția fiind deschisă până în data de 6 noiemebrie 2016. 

Categorie: 

 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: