Teste

Test de anduranţă Kia Sportage 2.0 DSL 184 CP - Episodul II

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
După mai bine de jumătate de an şi peste 8.000 de kilometri parcurşi ne simţeam datori să vă împărtăşim opiniile noastre legate de Sportage-ul care ne este companion de zi cu zi. Am încercat să fim cât mai obiectivi în cele scrise mai jos, dar asta nu înseamnă că suntem deţinătorii adevărului absolut atunci când vorbim  de noua Kia Sportage DSL 184 CP, în ediţie World Cup 2014.
 
Senzația generală a mașinii este una de confort, confort ce se îmbunătăţeşte simţitor în condițiile echipării cu jante de dimensiuni mai mici. Concret vorbind, acest lucru s-a întâmplat după trecerea la jantele pe 16 inchi de iarnă.
 
 
Subiectiv, putem spune că mașina s-ar comporta decent și cu motorul de 2.0 litri diesel și doar 136 de cai. Practic, cei 184 sunt prezenți, sunt „acolo” dar dacă nu aveți un stil de condus mai alert, probabil nu o să îi folosiți atât de des pe cât v-ați aștepta.
 
Cel puțin acesta este cazul nostru, mașina nu se dorește condusă alert, este (știu că ne repetăm) mult mai confortabilă decât așteptările inițiale, iar acest lucru este în opoziție directă cu modul de accelerare rapidă pentru ca cei 48 de CP suplimenari să fie simțiți cu adevărat.
 
Trebuie precizat că Sportage se descurcă onorabil și în afara asfaltului. S-au abordat trasee chiar mai dificile decât s-ar crede la prima vedere. Cu siguranță, un traseu superior ca dificultate genului de drum pe care ar intra cu vehiculul personal un posesor tipic de crossover urban. Să ne aducem aminte doar că anterioară generație de Nissan Qashqai s-a vândut în peste 90% din unități în variantă 4x2. Acest fenomen spune multe despre comportamentul tipic al posesorului generic de SUV Compact.
 
 
Cu toate acestea, cât timp sistemul AWD costă suplimentar, am considerat că ar trebui testat în orice condiții, indiferent că este vorba de zapadă, noroi sau drum accident.
 
Pentru rulare în off road se recomandă următoarea procedură:
 
1. Se oprește auturismul pe loc
2. Se dezactivează ESP-ul
3. De preferat se activează modul LOCK pentru ca mașina să nu fie surprinsă nepregătită când e prea târziu
 
 
Relantiul de la viteza I este potrivit pentru abordarea unui traseu cu o dificultate moderată, iar dacă se activează și modul de asistență la coborâre a pantelor mașina devine chiar plăcută în mediul din afara asfaltului.
 
Desigur, este penalizată de garda la sol și unghiurile de atac, respectiv degajare, dar Sportage se poate dovedi un partener de încredere în teren accidentat sau înzăpezit.
 
Odată cu venirea perioadei de iarnă, am avut ocazia de a testa cu adevărat sistemul de tracțiune integrală în condiții de zapadă. Astfel, s-a urcat cu mașina până pe platoul de la Muntele Roșu (Cheia-înălțime 1280 metri) utilizând în principiu modul AWD automat, fără a fi necesar modul LOCK. Trebuie precizat că este indicat să se dezactiveze de la început controlul stabilității, deoarece în momentul în care se accelerează și mașina simte că pierde din aderență se taie instantaneu accelarația. Practic, acest lucru se poate întâmpla în curbele cu o înclinare mai ridicată, așa că lipsa puterii nu se dovedește tot timpul cea mai bună alternativă.
 
 
De asemenea, un alt traseu interesant a fost realizat către Schitul Crasna (Prahova-Schiulești-Vălenii de Munte). Ambele trasee au fost realizate pe drumuri acoperite cu zapadă și nu au existat probleme.
 
În concluzie, Kia Sportage se poate descurca onorabil atât în light off road cât și pe trasee acoperite cu zapădă, iar dacă se utilizează și lanțuri antiderapante multă lume va fi surprinsă de abilitățile SUV-ului coreean.
 
Desigur, în momentul în care sistemul AWD funcționează la capacitate maximă o parte majoritară din timp este indicat să vă așteptați la creșteri sensibile ale consumului de combustibil.
 
Singurul mare regret cu adevărat important referitor la Sportage este lipsa pe piața din Europa a motorizării pe benzină de 2.0 litri turbo 260 CP. Din punct de vedere al costurilor de achiziție ar fi trebuit să fie cu maxim 1000 euro mai scump decât versiunea High Power Engine de 184 CP diesel actuală, dar ar fi putut reprezenta o alternativă viabilă pentru cei ce își doresc un SUV compact cu un motor mai ...deosebit.
 
 
După ce mașina o să mai adune kilometri o să revenim cu noutăți. 
 
Puncte pozitive
· Suspensia surprinzător de confortabilă cu jante de 18 inchi;
· Modurile de setare a direcției se dovedesc utile în viața reală, reușind să schimbe instantaneu fealingul volanului în momentul când se ajunge în aglomerație urbană sau se ajunge pe un drum virajat. Nu am identificat aceea senzație de artificial pe care o deplâng unii redactorii auto din presa de specialitate;
· Motorul s-a lăsat, oferind accelerații mult mai liniare și este mai elastic în depășiri;
· Camera de mers cu spatele este o dotare excelentă. Alături de senzorii de parcare față+spate parcările nu ar trebui să reprezinte o problemă în nici un fel de aglomerație;
· Beneficiile sistemului AWD se fac simțite atât pe carosabil umed cât și pe uscat în condițiile în care curbele sunt abordate într-o manieră mai rapidă. S-au încercat limitele mașinii pe o secțiune de traseu virajat cu ESP-ul decuplat, iar Sportage a răspuns nesperat de bine pentru dimensiunile sale. Sistemul dezvoltat de Kia împreună cu cei de la Magna este în opinia noastră superior celui folosit de „fratele de platformă”  Hyundai Ix35;
· Scaunele încălzite își fac treaba foarte bine. Reușesc să se încălzească rapid și au un tempomat care pornește și oprește automat încălzirea păstrând o temperatură constantă.
· Farurile cu xenon pe fază scurtă se achită cu brio de datorie. Ar fi fost de preferat un sistem full xenon, dar nici opțiunea nu este atât de scumpă așa că nu ne putem plânge. De precizat că pe lângă farurile de ceață, în momentul în care se semnalizează stânga sau dreapta se aprinde un far suplimentar de viraj în zona proiectoarelor.
 
Puncte negative
· Sistemul audio Infinity - echipare opțională este decent dar nu-şi justifică preţul, oferind o calitate peste medie, însă nimic special. Nu știm cum se aude sistemul standard, dar dacă aveții pretenții ridicate de la sunetul din habitaclu se recomandă măcar opțiunea intermediară de aproximativ 500 euro care aduce sistemul Infinity, dar renunță la navigație și camera de reverse.
· Plasticele de la interior se pot zgâria cu ușurință dacă nu sunt curățate cu mare grijă. A se evita curățarea interiorului la o spălătorie auto. Sfatul nostru ar fi ca această operațiune să fie realizată acasă, cu mare grijă, cu șervețele umede pentru planșa de bord superioară pentru că altfel rămân urme definitive.
· Suportul lateral pentru scaunele din față poate fi îmbunătățit pe viitor. Scaunele sunt suficient de confortabile, dar dacă se abordează un stil de condus mai agresiv nu reușesc să vă susțină suficient de bine.
· Consumul real nu are legătură cu datele oficiale oferite de Kia. Să nu ne înțelegeți greșit, motorul consumă în limite normale pentru greutatea mașinii și cei 184 de cai putere, însă datele oferite de producătorul corean sunt mult prea optimiste. Consumul real este este cu 1.5-2 litri peste cel declarat.
   o   Consumul mediu la viteza de 100km/h: 7.1-7.3 litri.
   o   Consumul mediu la viteza de 130km/h: 8-8.3 litri
   o   Consum mediu București-Ploiești pe DN1 circulat strict regulamentat cu 70 km/h în localități și 90 km/h în afară 5.2 litri/100 km. Însă mers oarecum „bătrânește”.
   o   Consum mediu general: mers 80% în afara localității - undeva în jur de 7 litri/100 km. 

Costurile de utilizare a maşinii, inclusiv cele de înmatriculare, au fost următoarele:

Timbru de mediu 1670 RON
Casco 300 RON/lună
RCA 1190 RON anual
Rovignetă 123 RON
Jante aliaj 16 inchi + anvelope iarnă Nexen 3400 RON 
Motorină:
 - total alimentat 614.67 litri
 - total costuri 3839.18 RON 
 - total km 8700
 - consum mediu 7.06 l/100km
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

7

Motorizare: 

7

Prețuri: 

8

Euro NCAP: 

5
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: