Teste

Test Drive Hyundai i20 Active

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Într-un segment în care de aproape un deceniu Dacia Sandero Stepway face legea în Europa și nu numai, pare o nebunie să vi cu un model similar ca și concepție și de la care să aștepți cifre de vânzări comparabile. Hyundai a acceptat însă această provocare, construind pe baza actualei generații i20 o versiune ce combină toate ingredientele necesare – o gardă la sol sporită, elemente de protecție în părțile inferioare ale caroseriei, dar și un interior ușor diferit.
 
Botezat i20 Active și lansat în România anul trecut, micul și originalul Hyundai ne-a fost partener de test la sfârșit de iarnă, în singura sa versiune de motorizare în care poate fi configurat – 1.0 T-GDi, 100 CP.
 
1. Prezentare generală
 
Am auzit prima dată de i20 Active în primăvara lui 2015, atunci când Hyundai anunța lansarea sa în exclusivitate pentru piața din India, țară în care constructorul sud-coreean este unul dintre cei mai importanți jucători. La câteva luni distanță, Salonul Auto de la Frankfurt găzduia în luna septembrie a aceluiași an premiera europeană a lui i20 Active.
 
Gândit pentru a fi un rival serios în fața modelului consacrat de Dacia – Hyundai i20 Active se diferențiază clar de un i20 normal prin barele față spate modificate, elementele de protecție din plastic montate în partea inferioară a caroseriei, șinele argintii de pe plafon și nu în ultimul rând prin garda la sol sporită cu 20 de mm. Completează imaginea de ansamblu capacul rezervorului vopsit în argintiu și jantele din aliaj ușor pe 17 inch. Astfel “dotat”, Hyundai i20 Active ți se înfățișează în mod evident ca fiind o mașină dornică de scos la joacă în afara asfaltului sau care poate rezolva fără probleme trecerile peste obstacolele întâlnite pas de pas în aglomerația urbană.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (01)
 
Hyundai i20 Active este oferit în România într-o singură versiune de motorizare – 1.0 T-GDi, capabilă să livreze 100 de CP și 172 Nm cuplu maxim, livrat la roțile față cu ajutorul unei cutii de viteze manuale cu cinci trepte. Prețul său de pornire – 14.464 de euro, TVA inclus.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor
 
Unitatea de sub capota lui i20 Active este cel mai mic motor din noua familie de propulsoare T-GDi dezvoltată de către Kia și Hyundai. Cu o cilindree de doar 998 cmc și cu o arhitectură bazată pe utilizarea a trei cilindri, micuțul motor reușește, grație unei turbine, să furnizeze 100 de CP și 172 de Nm cuplu motor maxim, disponibil între 1.500 și 4.000 rpm. Valorile de mai sus permit o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 10.9 secunde, precum și atingerea unei viteze maxime de 176 de km/h.
 
Spre comparație, motorul 0.9 TCe 90 montat sub capota lui Sandero Stepway oferă o accelerație 0-100 km/h în 11.1 secunde și bifează valoarea 168 de km/h la capitolul viteză maximă.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (02)
 
Testat în mai toate situațiile de trafic întâlnite în România, micul motor T-GDi s-a dovedit a fi mai mult decât suficient pentru a pune în mișcare cele puțin peste 1.000 de kg ale lui i20 Active. Cuplul decent ce ajunge la valoarea sa maximă încă de la 1.500 rpm face mașina extrem de fâșneață la viteze mici, fiind astfel foarte simplu să te strecori în oraș de pe o bandă pe alta fără să încurci ceilalți șoferi. Nici la drum întins modelul sud-coreean nu a dezamăgit, fiind capabil să ofere reprize suficient de bune pe depășiri, la viteze de până în 110-120 de km/h. Peste această graniță găsești ușor limitele motorului.
 
Cei trei cilindri își pun însă amprenta asupra rafinamentului motorului mai ales la plecarile de pe loc și în traficul urban, zgomotul specific fiind resimțit poate mai mult decât ar fi trebuit. Lucrurile se schimbă însă la drum întins, vitezele peste limita de rulare în localitate aducând mult mai mult echilibru în funcționarea propulsorului.
 
Transmisie
 
Cuplul motor este livrat către roțile față prin intermediul unei cutii de viteze manuale a cărei timonerie, chiar dacă nu este la fel de exactă ca în cazul cutiei cu șase rapoarte, oferă suficient de mult confort în utilizare. Rapoartele sunt setate spre obținerea unui consum cât mai mic de combustibil, toate treptele de viteză (mai puțin treapta I) fiind extrem de elastice.
 
Sistem de frânare
 
Hyundai i20 Active oferă în standard discuri de frână pe ambele punți, lucru ce asigură un comportament sigur în toate situațiile ce impun folosirea pedalei dedicate.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (03)
 
Jantele din aliaj pe 17 inch erau încălțate cu anvelope de iarnă Nexen Winguard, care și-au dovedit performanțele atât pe asfalt uscat, cât și pe zăpadă. Nici la capitolul silențiozitate nu stau rău, fiind peste câteva mărci cu pretenții mult mai mari.
 
Consum
 
Pe hârtie, modelul coreean anunță un consum de 5.9 l/100km în mediul urban, 4.1 l/100km în regim extraurban și 4.8 l/100km în regim mixt.
 
„Chinuit” într-un București aglomerat la mai toate orele zilei, i20 Active nu a scăzut valoarea consumului sub 8.6 l/100km, în ciuda eforturilor făcute de sistemul Start/Stop. Acesta din urmă ne-a rezervat și o supriză mai puțin plăcută, refuzând să mai pornească mașina după câteva zeci de reprize de oprit/pornit de-a lungul unui kilometru, la intrarea în București pe DN1. Rezolvarea a venit din oprirea și pornirea ulterioară cu ajutorul cheii.
 
Cei aproape 300 de km parcurși pe ruta București-Brașov-Rașnov și retur au determinat computerul de bord să afișeze 5.5 l/100km ca și consum, o valoare departe de consumul declarat dar nicidecum de speriat.
 
Comportament rutier
 
Soluțiile tehnice folosite pentru a mări garda la sol fac din Hyundai i20 Active o mașină cu suspensiile mai tari decât cele utilizate de un i20 normal, iar acest lucru se simte imediat. Fie că treci peste limitatoare de viteză, linii de tramvai sau gropi, suspensia nu prea te menajează - șocurile fiind resimțite nu numai în scaun, dar și prin zgomote. După ce înveți însă comportamentul mașinii,  cu ceva atenție poți ulterior să eviți majoritatea situațiilor neplăcute la acest capitol.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (04)
 
Reversul medaliei se vede însă în comportamentul pe viraje, acolo unde micul Hyundai se comportă mai mult decât decent, fără să fie trădat de garda la sol crescută. Ne-a plăcut să ne jucăm cu el pe virajele de la Pârâul Rece, fiind însă conștienți în orice moment de limitele mașinii.
 
Comportament în mediul urban
 
i20 Active este mașina perfectă de oraș. Cu lungimea sa ce depășește cu puțin 4 metri și cu garda la sol ce permite “lupta” cu gropile sau cu bordurile, modelul dezvoltat de Hyundai se poate strecura fără probleme pe orice tip de stradă și în orice condiții de trafic. Poziția mai înaltă la volan și senzorii de parcare ajută serios șoferul în acest sens.
 
Comportament în off-road
 
Modelul Hyundai nu trebuie confundat cu un crossover sau SUV de clasă mică, însă reușește să se comporte mai mult decât decent în condiții ce exclud din ecuație asfaltul perfect. La acest capitol contribuie evident garda la sol sporită, dar și protecțiile din plastic ce feresc caroseria în situațiile delicate.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (05)
 
Poziția la volan și vizibilitatea
 
Caracterul special afișat de Hyundai i20 Active se răsfrânge și în poziția la volan, scaunele față oferind o arhitectură apropiată de cea a crossoverelor de segment B. Șoferul stă așadar ceva mai sus, având o perspectivă extrem de cuprinzătoare asupra împrejurimilor mașinii.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (06)
 
Oglinzile laterale generoase completează atu-urile oferite de modelul testat.
 
Scaunele oferă un bun suport lateral și vin acoperite cu o tapițerie din material sintetic, ce se poate curăța foarte ușor de mizerie.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Dacă scoatem din ecuație poziția mai înaltă a scaunelor față, interiorul noului i20 Active nu diferă mai deloc de ceea ce oferă i20. Hyundai a marjat pe simplitate în organizarea habitaclului, lucru ce plusează foarte tare atunci când vorbim de ergonomia principalelor comenzi. Climatizarea automată, funcțiile sistemului audio sau comenzile de pe volan pot fi utilizate în cel mai eficient și rapid mod cu putință, sud-coreenii dovedindu-ne în acest mod că prea multe ecrane tactile nu aduc întotdeauna beneficii.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (07)
 
Materiale și calitatea asamblării
 
Planșa de bord și fețele de uși utilizează o schemă de culoare bi-ton, asortată cu tapițeria scaunelor, materialele folosite fiind “nici prea prea, nici foarte foarte”. Suprafețe moi nu veți întâlni decât în partea superioară a planșei de bord, restul zonelor fiind fabricate din plastic tare. Chiar dacă este destul de dur la atingere, acesta este asamblat decent și nu-ți dă senzația de low cost.
 
Spațiu interior
 
Scaunele față oferă călătorii confortabile, grație formei și dimensiunilor, șoferul și pasgerul din dreapta sa având suficient de mult spațiu. Pe bancheta spate doi pasageri pot călători fără probleme pe distanțe lungi, ampatamentul ce măsoară 257 de cm generând spațiu suficient pentru genunchi. Poate doar pasagerii de peste 1.80m înălțime ar putea avea probleme în a se acomoda pe banchetă.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (08)
 
Atunci când vine vorba de practicalitate, i20 Active oferă un portbagaj de 326 de litri, valoare extrem de bună pentru un automobil de clasă mică, dar și spații de depozitare la interior, găzduite în special de fețele de uși.
 
Antifonare
 
Hyundai i20 Active s-a dovedit a fi o mașină bine antifonată pentru clasa din care face parte, singurele probleme fiind cele amintite mai sus, la capitolele motorizare și comportament rutier. La rularea în regim extraurban, zgomotul motorului este acoperit aproape total de cel venit dinspre anvelope, la care se adaugă inevitabila “luptă” cu vântul ce lovește caroseria.
 
Infotainment
 
Nu avem parte de un sistem de infotainment cu ecran tactil, Hyundai mizând pe simplitatea și eficiența unui sistem audio clasic, cu afișaj digital monocrom și patru boxe. Ai la dispoziție toate funcțiile utile “de bun simț” – RadioCD, MP3, RDS, USB și Bluetooth. Conexiunea fărăr fir la telefon nu ne-a convins însă, toate convorbirile fiind serios perturbate de un fenomen ce sacada vocea din difuzoare. Nu am reușit să rezolvăm problema în niciun mod.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (09)
 
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
 
Hyundai i20 Active nu excelează la acest capitol, singurele sisteme ce pot fi amintite la acest capitol fiind un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri și poate asistentul de pornire în rampă. Siguranța pasivă este asigurată însă de șase airbaguri, ABS și ESP sau de centurile de siguranță cu pretensionare.
 
Euro NCAP
 
Organizația din Belgia nu a testat varianta Active, însă actuala generație Hyundai i20 a primit în 2015 patru stele în testele de siguranță. Ar fi obținut poate maximul de cinci stele dacă venea dotat cu mai multe tehnologii de siguranță activă.
 
4. Buget/Prețuri
 
Lucrurile stau extrem de simplu la acest capitol. Nu veți găsi la dealerii Hyundai din România decât versiunea testată de noi – 1.0 T-GDi, cu un preț de start de 14.464 de euro, TVA inclus.
 
În standard, Hyundai i20 Active oferă o bogată listă de dotări, printre care se numără luminile zi cu LED, farurile de ceață, jantele din aliaj pe 17 inch, oglinzile laterale reglabile, încălzite și pliabile electric, senzorii de parcare, climatizarea automată, cotiera centrală, geamurile electrice față/spate, senzorii de lumină și de ploaie, oglinda heliomată sau sistemul cruise control.
 
Test Drive Hyundai i20 Active (10)
 
Lista de “opționale” nu cuprinde decât trei versiuni de vopsea – nemetalizată Morning Glory (168 euro), metalizată (396 euro) și perlată (444 euro).
 
Dacă ne uităm în curtea Dacia, cel mai ieftin Sandero Stepway costă 11.200 de euro, care vine cu o listă nu atât de bogată de dotări, însă oferă în standard un sistem de infotainment MediaNav.
 
Hyundai oferă pentru i20 Active o garanție internațională de 5 ani, fără limită de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Cei peste 3.000 de euro diferență față de Sandero Stepway îi vor face pe mulți dintre clienți să întoarcă din prima spatele lui Hyundai i20 Active. Încercați să faceți însă un test înainte de lua o decizie și poate că suma cerută în plus de sud-coreeni vi se va părea acoperită de tot pachetul oferit.
 
Cu un design exterior special, un interior ce confirmă evoluția reală a Hyundai în ultimii ani și cu prestații dinamice curajoase, noul i20 Active se poate transforma în cel mai bun partener de călătorii pentru tinerii dinamici, ce vor să iasă cotidian.
 
Hyundai i20 Active
 
Puncte pozitive:
· Designul exterior
· Garda la sol mărită
· Resursele motorului
· Consumul rezonabil
· Ergonomia interiorului
· Lista de dotări standard
 
Puncte negative:
· Motorul zgomotos în traficul urban
· Suspensia dură
· Prețul


Date tehnice Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi
 
Motor: benzină turbo, 1.0 litri T-GDi EURO 6
Cilindree: 998 cmc
Putere: 100 CP la 4.500 rpm
Cuplu maxim: 172 Nm, între 1.500 și 4.000 rpm
Cutie de viteze: manuală, cinci trepte
0-100 km/h: 10.9 s
Viteză maximă: 176 km/h
Volum portbagaj: 326 litri
Greutate (fără șofer): 1.085 kg
Preţ de pornire în România: 14.464 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 14.860 euro, TVA inclus


 

Nota generală: 

6

Comportament rutier: 

7

Interior: 

6

Motorizare: 

7

Prețuri: 

5

Euro NCAP: 

4
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: