Teste

Test Drive noul Seat Toledo 1.2 TSI 105 CP Reference

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Seat Toledo, Skoda Rapid, Peugeot 301 sau Citroen C-Elysee. Așa arată o parte din gama sedanurilor de volum pentru 2013, prin care fiecare constructor încearcă șă-și crească vânzările în aceste perioade tulburi pentru piața auto.
 
Rămâne de văzut cine o să reușească mai mult...
 
1. Prezentare generală
 
Pentru testul de astăzi am avut la dispoziție a 4-a generație a modelul Toledo, construită pe aceeași platformă cu Skoda Rapid, mașini aproape identice, diferențele fiind făcute doar de detalii minore de ordin estetic.
 
Test Drive noul Seat Toledo
 
În mod cert, modelul de față este o evoluție față de versiunea anterioară ce deriva din Volkswagen Golf 5 și era o alternativă mai spațioasă pentru cei care considerau prea futurist design-ul Leon-ului.
 
Anul 2013 aduce un design complet nou, o caroserie tip sedan și mai ales un raport spațiu-calitate-preț foarte interesant. O mașina destinată în special familiștilor, cu un spațiu interior generos și un portbagaj 550 litri (asta înseamnă peste 50 de litri față de ce oferă Dacia Logan).
 
Test Drive noul Seat Toledo - prezentare
 
Seat ne pune la dispoziție 2 versiuni de echipare: Reference / Style și 4 motorizări: 3 pe benzină: 1.2 TSI de 85 și 105 CP; 1.4 TSI 122 CP și una diesel: TDI-ul de 1.6 litri și 105 CP. Iar pentru cei dintre dumneavoastră care doresc o cutie automată, se poate opta pentru o transmisie DSG cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte  (doar în combinație cu motorul TSI de 122 cai).
 
2. Comportament rutier
 
Am testat varianta echipată cu motorul pe benzină 1.2 TSI de 105 CP, în echipare Reference  și cuplată la o cutie de viteze manuală în șase trepte.
 
Probabil una dintre combinațiile care se vor vinde cel mai bine, deoarece oferă un raport performanţe/preț mai mult decât bun - motorul de 85 de cai putând să nu vă satisfacă în totalitate cerințele, iar cel de 122 CP ridicând prețul de achiziție considerabil.
 
Test Drive noul Seat Toledo - driver
 
Vom pune accent pe acest aspect, deoarece am rămas plăcut impresionați de modul în care se comportă un motor turbo de 1.2 litri pe caroseria sedan a lui Toledo, care cântărește doar 1175 kg.
 
Astfel, cei 105 CP disponibili la 5.000 de turații/minut și cuplul de 175 Nm disponibil între 1.550 și 4.100 rpm imprimă autoturismului un caracter dinamic de necontestat. De ce spunem asta? Pentru că încă de la primele accelerări ne-am convins de caracterul motorului de sub capota Toledo-ului testat, motor care urcă armonios în ture și care duce sedanul spaniol la viteze de 110-120km/h fără prea mult efort.
 
Test Drive noul Seat Toledo - comportament rutier
 
Nu apare acel sentiment de plafonare al motorului după 4.000-4.500 de ture, mașina continuând să tragă liniar și să ne ofere posibilitatea efectuării depășirilor într-o siguranță deplină. Practic motorul TSI de 1.2 litri, combinat cu transmisia în șase rapoarte reprezintă în mod cert două din punctele forte oferite de Seat pe acest model, datorită performanţelor dinamice excelente.
 
Test Drive noul Seat Toledo - TSI
 
Și ca să vă convingeți de cele scrise anterior, amintim că viteza maximă a modelului din test este de 195 km/h, iar accelerația până la 100 km/h se realizează în 10.3 secunde, cifre mai mult decât onorabile pentru acest segment.
 
Stabilitatea în viraje nu lasă de dorit, Toledo fiind la acest capitol peste Citroen C-Elysee, testat de noi luna trecută.
 
Am testat şi propulsorul turbo-diesel de 1.6, cu o putere similară, de 105 CP, avut la dispoziţie cu ocazia testării noului Leon, iar concluzia noastră este că un eventual client ar trebui să aleagă motorul turbo pe benzină, datorită silenţiozităţii, reprizelor de accelerare și feeling-ul transmis, care sunt net superioare faţă de cele oferite de TDI.
 
3. Confort interior
 
Capitolul interior este foarte important pentru fiecare dintre noi, iar în cazul lui Seat Toledo diferențele între cele două echipări disponibile sunt semnificative.
 
Modelul prezentat este echipare de bază Reference plus o serie de dotări opționale, dar la interior apare o oarecare discrepanță față de aspectul exterior și mai ales comparativ cu comportamentul rutier de care dă dovadă mașina.
 
Test Drive noul Seat Toledo - interior
 
Vorbim de un model de orgine germană, așa că din start ergonomia și tot ce ține de funcționalite este la note maxime, dar designul planșei centrale și calitatea unora dintre materiale ne duce cu gândul la eforturile făcute de ingineri în scopul obținerii unor costuri de producţie cât mai mici.
 
Design-ul modern al volanului este cel care salvează foarte mult din interiorul lui Toledo, dar nu putem să trecem cu vederea comenzile sistemului de aer condiționat, care sunt la nivelul generației 2004 de Golf IV sau a spațiului de dimensiuni foarte mari din consola centrală, localizat sub CD Playerul standard.
 
Test Drive noul Seat Toledo - AC
 
Totuși, există șanse ca o serie din neajunsurile prezentate la interior să fie rezolvate. În primul rând, recomandăm echiparea Style, care oferă în plus față de standard (*ne referim aici doar la dotările suplimentare ce țin de confortul pasagerilor):
 
· Cotieră centrală
· Volan, schimbător de viteze și frână de mână îmbrăcate în piele
· Climatronic
· Geamuri spate acționate electric
· Cruise control
 
Aceste dotări, alături de jantele din aliaj R16 inchi și proiectoarele de ceață urcă prețul cu aproximativ 1.800 de euro, dar aduce confortul interior la nivel de 2013, un must-have în opinia noastră.
 
Din nefericire prețul o să ajungă spre 16.241 de euro cu TVA dar există șansa ca dealer-ul să vă ofere diverse oferte promoționale.
 
În concluzie interiorul noului Toledo necesită o atenție sporită la momentul configurării pentru a vă asigura dotări la un nivel acceptabil.
 
Test Drive noul Seat Toledo - bord
 
Comparativ cu concurența, regăsim și în Toledo plastice tari pe fețele ușilor sau consola centrală, cei dintre dumneavoastră care doresc mai mult fiind nevoiți să facă trecerea către Leon,  Toledo 2013 încercând să fie o mașină de volum care să ofere mărcii spaniole un plus de vânzări.
 
Portbagajul este unul foarte mare, volumul de 550 de litri fiind cu 170 de litri mai mare decât cel oferit pe Leon, încă o dovadă ca aceasta este un autoturism care se adresează în principal familiștilor.
 
La capitolul siguranţă, noul Toledo oferă în standard airbag-uri frontale şi  laterale pentru şofer şi pasager și airbag-uri cortină, ESC (controlul electronic al stabilităţii) EBA (asistarea frânării de urgență).
 
La testul de siguranţă efectuat de Euro NCAP, Seat Toledo a obţinut maximul de 5 stele.
 
4. Buget/Prețuri
 
Seat Toledo 2013 are un preț de pornire în România fără discount de 13.986 euro cu TVA pentru versiunea Reference echipată cu motorul pe benzină 1.2 TSI 85 CP și transmisie manuală cu 5 trepte.
 
Pentru motorizarea diesel, TDI-ul de 1.6 litri și 105 de cai, în aceeași echipare va trebui să scoateți din buzunar 16.411 euro cu TVA.
 
Noul Seat Toledo
 
În ceea ce privește consumul, Seat Toledo 1.2 TSI 105 CP consumă oficial 6.9 litri pentru o utilizare urbană și 4.6 litri pentru 100 de km în afara localităților. Practic, un consum mediu oficial de aproximativ 5.4 litri pentru 100 km parcurși.
 
Cifre bune pe hârtie, cu aproximativ 1 litru în plus doar față de propulsorul diesel, care promite 4.4 litri pentru 100 km conduși în regim mixt.
 
Noi am scos o medie de 6.6 litri la suta de kilometri, dar în condiţiile în care am testat maşina „fără milă”, pentru a putea vedea tot ceea ce poate oferi combinaţia TSI / tren de rulare.
 
Printre dotările importante de menționat ale echipării standard se numără următoarele:
 
· 6 airbag-uri standard (șofer+pasager față, laterale față, cortină)
· Geamuri față electrice
· Închidere centralizată
· Aer condiționat
· Radio CD MP3 cu 4 difuzoare
· Oglinzi exterioare acționate electric și încălzite
· Bare de protecție vopsite în culoarea caroseriei.
 
Pe lângă cele de mai sus, modul din test beneficia și de dotări opționale ca: frâne spate pe disc, proiectoare de față cu funcție cornering, cotieră centrală față+spate, ștergător lunetă, culoare metalizată Somontano Red și roată de rezervă de dimensiuni reduse.
 
Astfel, prețul modelului testat, versiune Reference, 1.2 TSI 105 CP + dotările opționale ajunge la   15.168 euro cu TVA, acest preţ fiind unul cu discount însă.
 
Garanția oferită pentru acest model este de 4 ani, 2 ani fără limită de kilometri și încă 2 ani în limita a 120.000 km, 12 ani la perforarea caroseriei împotriva corodării și 3 ani pentru vopsea.
 
 
5. Concluzii
 
Seat Toledo sau Skoda Rapid? Peugeot 301 sau Citroen C-Elysee?
 
Cele două perechi sunt construite pe aceeași platformă tehnică, cu aceleași dotări, motorizări și prețuri similare. Diferențele sunt greu de făcut, chiar dacă Toledo se prezintă peste competitorii francezi la motorizări sau comportament rutier, nu același lucru se poate spune și despre capitolul costuri de achiziție, unde Toledo este simțitor mai scump decât un C-Elysee mai bine dotat.
 
Configuratorul Skoda arată pentru Rapid un preț de pornire de 12.607,08 euro cu TVA pentru varianta 1.2 TSI 85 CP, cu aproape 1.200 euro mai ieftin decât Toledo, dar trebuie ținut cont de faptul că Skoda are 6 nivele de echipare (față de doar 2 la Seat), ceea ce înseamnă că dotările nu pot fi comparate. De asemenea, francezii au prețuri de plecare de doar 11.000 euro pentru motorul de intrare în gamă de 72 CP și aproximativ 14.000 euro pentru cea mai dotată echipare și cel mai puternic motor.
 
Nu putem aștepta decât o ofertă promoțională din partea Seat pentru ca Toledo să fie cu adevarăt o afacere din punct de vedere strict al costurilor de achiziție.
 
Pe de altă parte, la nivelul calităţii asamblării, al feeling-ului oferit și al comportamentului rutier nu avem nimic de reproșat modelul spaniol, care s-a prezentat extrem de bine în testul nostru.
 
Test Drive noul Seat Toledo - concluzii
 
Dacă Toledo se va impune, doar timpul o sa ne-o demonstreze, dar modelul 2013 este o evoluție certă față de versiunile anterioare și reușește să fie o mașina corectă, fără prețenții de model premium, dar completă pentru orice familie în căutarea unui autoturism în range-ul de 15.000 euro.
 
Am identificat la maşina din test:
 
Puncte pozitive:
· Dinamică și comportament rutier excelente
· Motor 1.2 TSI 105 CP performant
·  Spațiul oferit pasagerilor
 
Puncte negative:
· Calitatea unora din materiale prezente în echiparea de bază
· Prețul simțitor mai ridicat decât la concurență
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

6

Motorizare: 

7

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Mihai RADU,  PEX Auto Ploieşti - Tel. 0733.020.412 .
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: