Teste

Test Drive Citroen C-Elysee facelift - 1.6 BlueHDi 100

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Lansate acum patru ani cu scopul clar de a fura din imensul succes de care se bucura Dacia Logan, "franțuzoaicele" Citroen C-Elysee și Peugeot 301 au început să apară timid pe străzile din România, fiind percepute mai degrabă drept modele exotice. În consecință, confirmarea succesului în cazul lor încă se lasă așteptată, cel puțin dacă ne uităm spre comparație la ce rezultate are SKODA cu al său Rapid.
 
Așa că a venit timpul unei a doua încercări, materializate printr-un facelift aplicat în toamna anului trecut. Acesta a schimbat simțitor aspectul exterior și a adus unele dotări suplimentare la interior.
 
Iată-ne așadar într-un nou test cu Citroen C-Elysee, în versiunea sa restilizată și motorizat de noua unitate 1.6 BlueHDi 100.
 
1. Prezentare generală
 
Ce aduce nou faceliftul lui C-Elysee? Schimbări profunde la nivelul părții frontale - acolo unde ansamblul compus din grila radiatorului și faruri a fost complet redesanat, iar bara față găzduiește grile de aerisire completate de luminile de zi cu LED. Modificările estetice nu au ocolit nici stopurile, care pun în evidență un complex desen 3D, asemănător cu ceea ce vedem la DS 3.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (01)
 
Interiorul păstrează însă formele și ergonomia generației anterioare, singurele schimbări ce pot fi notate fiind posibilitatea configurării alături de sistemele de infotainment Connect Radio sau Connect NAV, ambele compatibile MirrorLink.
 
Oferta de motorizări cuprinde versiunile 1.2 PureTech 82, 1.6 VTi 115 și 1.6 BlueHDi 100, fiind "scos din schemă" mai vechiul HDi de 92 de CP. Toate propulsoarele sunt cuplate în standard la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, fiind oferită opțional una automată cu șase rapoarte doar pentru VTi-ul de 115 CP.
 
Cel mai ieftin Citroen C-Elysee facelift costă 11.067 de euro, atunci cânde este ales în versiunea 1.2 PureTech și nivel de echipare de bază Live. Modelul testat de noi (1.6 BlueHDi 100 Shine) este și cel mai scump din ofertă, costând nu mai puțin de 14.518 euro - fără dotările opționale prezente pe mașină.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor
 
Propulsorul 1.6 BlueHDi pune la dispoziția șoferului 100 de CP și 254 Nm cuplu motor maxim disponibil încă de la 1.750 rpm, valori ce permit un sprint de la 0 la 100 de km/h în 10.8 secunde precum și atingerea a 183 de km/h viteză maximă.
 
Astfel motorizat, C-Elysee nu te face în niciun moment să te crezi "regele șoselelor", motorul diesel epuizându-și rapid resursele o dată cu atingerea valorii de 3.000 rpm de pe turometru. Cuplul motor îți dă însă acea siguranță necesară în depășirile efectuate nu foarte în scurt.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (02)
 
"Moliciunea" reprizelor de accelerație este susținută și de etajarea foarte lungă a cutiei de viteze în cinci rapoarte, valori de turație de sub 1.500 rpm deranjând vizibil echilibrul motorului BlueHDi.
 
Plusul vizibil la acest capitol vine din partea rafinamentului motorului, fiind absente aproape în totalitate atât zgomotele specifice unui diesel, cât și orice fel de vibrație. Suplimentat de o antifonare mai mult decât decentă, rafinamentul regăsit la C-Elysee BlueHDi 100 poate da lecții multor modele din clasa imediat superioară. Păcat însă de zgomotele la vânt create de anumite elemente din plastic montate extrem de prost pe linia geamurilor laterale.
 
Transmisie
 
Nu este prima dată când ne întâlnim cu transmisia în cinci rapoarte din curtea Grupului PSA și, ca în cazul noului Citroen C3, remarcăm evoluția în bine la acest capitol. Schimbătorul nu se mai mișcă haotic și în consecință treptele pot fi selectate cu ceva mai multă precizie, însă este loc de mai bine.
 
Sistem de frânare
 
Rețeta la acest capitol în cazul lui C-Elysee motorizat BlueHDi propune discuri ventilate pe puntea față și tamburi pe spate, soluție nu foarte costisitoare și care-și dovedește eficiența până la un punct, dat fiind faptul că vorbim de o mașină ce nu depășește 1.100 de kg la gol. O dată ce forțezi limitele vezi că performanțele de frânare scad simțitor, așa că luați-vă ceva măsuri de precauție în acest sens.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (03)
 
Anvelopele de vară cu care erau încalțate jantele din aliaj pe 16 inch erau furnizate de Michelin în varianta Energy Saver, variantă ce oferă un mix perfect între aderență și zgomot la rulare.
 
Consum
 
Valorile oficiale de consum vorbesc în cazul lui Citroen C-Elysee BlueHDi 100 de 4.6 l/100km în mediul urban, 3.4 l/100km în regim extraurban și de 3.9 l/100km atunci când se rulează în regim mixt.
 
Am obținut un consum mediu de 4.4 l/100km în regim extraurban, după aproape 400 de km ce au acoperit atât DN1 cât și drumuri județene cu un relief nu foarte plan, valoarea în sine fiind mai mult decât decentă.
 
Drumurile scurte prin traficul "rarefiat" de perioada concediilor prin București au făcut ca afișajul computerului de bord să afișeze un 6.1 l/100km.
 
Comportament rutier
 
Inginerii francezi au ales să seteze trenul de rulare al lui C-Elysee pe direcția confortului, rezultatul fiind însă unul nu foarte reușit. Să vă spunem și de ce...
 
Suspensiile sunt extrem de moi, fapt pentru care orice abordare mai rapidă a unui viraj determină mașina sa se aplece serios spre exterior, în timp ce trecerile peste denivelări produc zgomote mult peste limita decenței pe ambele punți. Asta chiar dacă șocurile resimțite de pasageri sunt atenuate cu succes de arcuri și amortizoare.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (04)
 
Sistemul de direcție nu aduce un plus atunci când vine vorba de feedback-ul transmis șoferului, iar imposibilitatea reglării pe adâncime a volanului și implicit dificultatea de a-ți găsi cea mai bună postură de condus trag și mai în jos nota acordată la acest capitol.
 
Comportament în mediul urban
 
Cei 4.42 metri lungime fac din Citroen C-Elysee o mașină ceva mai dificil de manevrat în spații mici decât orice alt hacthbach de clasă mică, fapt pentru care recomandăm ceva mai multă grijă în acest sens.
 
Grijă mare și la parcatul cu spatele, forma de sedan și lipsa camerei video pentru marșarier făcându-te să te apropii ceva mai mult de mașina sau obstacolul din spate.
 
Poziția la volan și vizibilitatea
 
V-am vorbit mai sus de posibilitățile (sau imposibilitățile) de reglaj pentru volan, minusul descris  fiind însă compensat de scaunul ce se poate regla destul de ușor pe înălțime sau adâncime. Vizibilitatea prin lunetă ajută doar la drum lung, "punctul de sprijin" principal pentru șofer rămânând cele două oglinzi laterale.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (05)
 
3. Confort interior și siguranță
 
După cum vă spuneam în introducerea articolului, faceliftul aplicat lui C-Elysee nu aduce schimbări majore la interior. Puteți configura doar un ecran tactil de 7 inch asociat cu sistemele de infotainment Connect Radio sau Connect NAV.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (06)
 
Materiale și calitatea asamblării
 
C-Elysee nu excelează în niciun fel la acest capitol, peste tot fiind utilizate materiale tari la atingere. Acestea sunt asamblate însă destul de atent și nu lasă loc de prea multe critici. Lăsând la o parte designul, modelul de buget se apropie aici de mult mai exuberantul C3.
 
Spațiu interior
 
Spațiul oferit pasagerilor este de departe punctul forte al lui Citroen C-Elysee, francezii fiind mai mult decât generoși la acest capitol. Astfel, dacă pe locurile față resimți cât de cât segmentul din care face parte mașina, pe bancheta spate ai loc berechet, atât la genunchi cât și la cap.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (07)
 
Volumul portbagajului vine să pluseze și mai tare, cei 506 litri oferiți înghițind fără probleme un întreg "arsenal" dedicat vacanțelor. Obiectele lungi pot fi cărate grație posibilității de rabatare a banchetei în sistemul 60/40. Capacul portbagajului nu se poate deschide însă decât cu ajutorul unui buton aflat pe bord sau folosind butonul dedicat de pe cheia de contact.
 
Dacă tot a venit vorba de butoane, nu putem să nu ne minunăm de amplasarea comenzilor pentru geamurile electrice pe consola centrală, în fața schimbătorului. Oricât ai încerca să te adaptezi, tot îți va fi mereu dificil să deschizi sau să închizi un geam.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (08)
 
O problemă apare și atunci când mașina este dotată cu cotieră, poziționarea acesteia făcând aproape imposibilă tragerea sau eliberarea frânei de mână. Trebuie să ai abilități de adevărat contorsionist pentru a finaliza cu succes o astfel de manevră...
 
Antifonare
 
V-am povestit mai sus despre rafinamentul motorului și antifonare, C-Elysee surprinzând extrem de plăcut la drum lung prin lipsa zgomotelor provenite de sub capotă sau de la anvelope. Păcat însă de plasticele montate rudimentar în zona montanților C, lucru ce duce la apariția unor zgomote la vânt serioase la viteze ce depășesc 80-90 de km/h.
 
Infotainment
 
Dacă nivelul de echipare de bază Live nu aduce în standard decât ...o preechipare radio ce include cablu pentru 2 boxe și antenă, nivelurile următoare (Feel și Shine) dau posibilitatea alegerii noilor sisteme de infotainment Connect Radio și Connect NAV.
 
Acestea utilizează o interfață  afișată de un ecran tactil de 7 inch, ușor de utilizat, rudimentară din punct de vedere grafic și al cărei răspuns la comenzi nu este un exemplu de "așa DA". Sunt însă oferite posibilități de conectare Bluetooth, USB și MirrorLink.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (09)
 
Sistemul de navigație se mișcă rapid însă este rămas în urmă în privința actualizărilor pentru harțile României - nu de puține ori ne-a ghidat prin București pe interzis, pe străzi trecute de ceva ani la statutul de sens unic.
 
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
 
Citroen nu a investit foarte mult în C-Elysee pentru a oferi clienților prea multe sisteme de acest tip, singurul ce poate fi notat fiind tehnologia de monitorizare indirectă a presiunii din anvelope.
 
Euro NCAP
 
Euro NCAP a testat C-Elysee în anul 2014, rezultatele marcând acordarea a doar trei stele. Nu vedem cum C-Elysee facelift ar putea obține mai mult, dată fiind înăsprirea standardelor de testare.
 
4. Buget/Prețuri
 
11.067 euro costă cel ieftin Citroen C-Elysee, motorizat 1.2 PureTech 82 CP și dotat pe nivelul de echipare Live. În standard sunt oferite printre altele computer de bord, airbaguri frontale și laterale, servodirecție, ABS, ESP, închidere centralizată cu telecomandă, lumini de zi cu LED sau cruise control. Prețul afișat este departe de cei 6.950 de euro ceruți de Dacia pentru un Logan Acces (1.0 75 CP), însă sub cei 12.150 de euro - cât costă o SKODA Rapid Avantaj 1.0 TSI 95 CP.
 
Dieselul din testul nostru costă 14.518 euro, TVA inclus, dotările opționale prezente pe mașină ducând prețul acesteia la circa 16.300 de euro. Motorizate și echipate similar, Dacia Logan și SKODA Rapid costă cel puțin 12.100 și respectiv 16.577 de euro.
 
Test Drive Citroen C-Elysee BlueHDi 100 (10)
 
Vedem așadar că Citroen a ales să poziționeze C-Elysee undeva la mijlocul segmentului din care face parte, atunci când vorbim de prețurile de achiziție.
 
Lista completă de dotări standard pentru noul Citroen C-Elysee facelift o puteți descărca de AICI.
 
Citroen oferă pentru C-Elysee o garanție de 4 ani, în limita a 100.000 de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Francezii au preferat să lucreze mai mult la "impresia artistică" atunci când au pregătit faceliftul lui C-Elysee, lăsând deoparte lucruri ce puteau fi remediate pentru a oferi un plus de confort și funcționalitate.
 
Așadar, chiar dacă schimbările de design nu au cum să nu te impresioneze, rămâi cu un gust amar când vezi deficiențele de asamblare de la nivelul geamurilor laterale, comenzile geamurilor electrice amplasate total aiurea sau volanul ce nu poate fi reglat pe adâncime.
 
Depunctăm din acest punct de vedere noul C-Elysee, mai ales dacă ne uităm în curtea Dacia - acolo unde toate aceste hibe "low-cost" au început să fie remediate rând pe rând, fără a se vedea acest lucru în nivelul prețului.
 
Citroen C-Elysee rămâne însă o mașină ce poate acoperi cu succes rolul de mașină de familie, grație generoasei oferte de spațiu interior sau pentru depozitarea bagajelor. Iar motorizarea diesel contribuie pozitiv prin rafinament și economiile făcute atunci când vorbim de consumul de combustibil.
 
Citroen C-Elysee facelift BlueHDi 100 Shine
 
Puncte pozitive:
  • Motorul BlueHDi extrem de rafinat și economic
  • Spațiul interior generos
  • Volumul portbagajului
  • Designul exterior
Puncte negative:
  • Ținuta de drum
  • Hibele legate de asamblare și ergonomie
  • Lipsa sistemelor de siguranță activă
  • Lipsa airbagurilor cortină

 
Date tehnice Citroen C-Elysee BlueHDi 100 Shine
 
Motor: diesel, patru cilindri,  1.6 litri, EURO 6
Cilindree: 1.560 cmc
Putere: 99 CP, la 3.750 rpm
Cuplu maxim: 254 Nm, la 1.750 rpm
0-100 km/h: 10.8 s
Viteză maximă: 183 km/h
Greutate (fără șofer): 1.090 kg
Volum portbagaj: 506 litri
Preţ de start: 14.518 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 16.290 euro, TVA inclus
 

Nota generală: 

5

Comportament rutier: 

5

Interior: 

6

Motorizare: 

6

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

3
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: