Teste

Test Drive BMW X5 xDrive30d Facelift

Fotocredit: 

Auto-TestDrive / George Ghiţă, Gabriel Petrescu
 
Redactorii Auto-TestDrive au avut la dispoziţie în ultimul weekend al lunii martie un exemplar din generaţia 2012 a unui SUV care a însemnat prima maşină de teren produsă cu succes de BMW – şi anume noul X5 xDrive30d  Facelift, ce reprezintă practic modelul de intrare în gama X5.
 
1. Prezentare generală
 
BMW a lansat în 1999 primul model X5 (nume de cod E53), prin care şi-a arătat clar intenţia de a concura rivalii de la Mercedes-Benz, care „aruncaseră pe piaţă” cu un an mai devreme primul M-Class, în noua gamă Sport Activity Vehicle (SAV), gamă ce a devenit la ora actuală un teren de bătaie pentru toţi marii producători de autovehicule de lux.
 
În 2006 a urmat cea de-a doua generaţie, nume de cod E70, ce a însemnat o evoluţie substanţială ca dimensiuni şi ca design, la fel ca şi la capitolul tehnologie folosită – noul sistem  iDrive prin care şoferul poate comanda toate funcţiile esenţiale ale maşinii sau noua generaţie a sistemului 4x4 botezat xDrive, cuplat la o cutie automată, fiind la ora actuală un punct de reper în domeniu. În 2009 s-a lansat şi primul X5 M, un „monstru” de 555 de cai putere.
 
BMW X5 xDrive 30d - prezentare generala 1
 
Cum concurenţa nu a stat pe loc, BMW a realizat anul trecut un facelift lui X5, prin care a aliniat SUV-ul său la noile generaţii ale modelelor bavareze, noul model împrumutând o serie de dotări şi inovaţii prezente pe fratele mai mare X6.
 
BMW X5 xDrive 30d - prezentare generala 2
 
În toţi aceşti 16 ani de „carieră” BMW X5 a avut un succes de necontestat şi în România, o ţară în care procentul de SUV-uri de pe străzi bate lejer multe ţări dezvoltate din Europa de Vest şi nu numai.
 
Principalii concurenţi din segment pentru X5 sunt Mercedes-Benz ML şi Audi Q7, la care putem adăuga Porsche Cayenne sau Volkswagen Touareg.
 
2. Comportament rutier
 
După cum spuneam şi mai sus, am avut la dispoziţie modelul „de bază” al gamei X5, propulsat de un motor diesel de 3.0 litri, ce dezvoltă o putere de 245 de cai şi un cuplu maxim de 540 de Nm disponibil între 1750 şi 3000 de rpm.
 
La prima vedere puterea motorului pare mică raportată la greutatea de peste două tone a maşinii, dar în practică cei 245 de CP își fac treaba extrem de bine, X5 reușind accelerații şi reprize excelente chiar și cu 5 persoane în interior.
 
BMW X5 xDrive 30d - comportament rutier 1
 
Noi am condus mașina pe ruta București-Giurgiu dus-întors, plus câteva ore în traficul urban pentru a observa cât de util este un autoturism de genul asta în „jungla bucureșteană”.
 
În oraş nu putem spune că am întâmpinat mari probleme, vizibilitatea și direcția asistată fiind avantaje evidente. Cu toate acestea, în cazul străduțelor înguste veți avea emoții la început dacă faceți trecerea bruscă de la o mașină mică sau chiar una compactă la un SUV de dimensiunile lui X5.
 
Cutia automată Steptronic, parte integrantă a sistemului xDrive, este excepţională, adaptându-se instantaneu la cerinţele şoferului, făcând din deplasările în oraş un lucru lipsit de griji din punctul de vedere al schimbărilor de trepte, iar pe drumurile din afara aglomeraţiilor urbane permiţând celui care se află la volan să exploateze la maxim puterea motorului, fie că te afli în modul Drive, fie în Sport, acolo unde poţi schimba treptele printr-un simplu „shift” al schimbătorului.
 
BMW X5 xDrive 30d - comportament rutier 2
 
Nu o să gasiți în galeria foto imagini cu X5 în mediul off-road pentru că am considerat SUV-ul bavarez un vehicul destinat în principal asfaltului chiar dacă garda la sol și sistemele avansate de tracțiune i-ar fi permis acest lucru. Cu toate acestea, puteți observa cu ușurință faptul că în România nu este necesar să scoatem mașina în afara drumului pentru a beneficia de experiențe . . .off-road.
 
BMW X5 xDrive 30d - comportament rutier 3
 
Senzația la volan este de siguranță absolută în ciuda dimensiunilor impresionante, virajele la o viteză ridicată reamintindu-ne că ne aflăm totuși într-o marcă cu reale valențe sportive. Astfel, BMW X5 nu poate primi nici o altă notă în afară de cea maximă, la capitolul ținută de drum și comportament rutier.
 
BMW X5 xDrive 30d - comportament rutier 4
 
Confortul pasagerilor este asigurat la cele mai înalte standarde, cu toate că nu simţi totuşi senzaţia că pluteşti pe o pernă de aer, mai ales pasagerii din spate care pot resimţi oarecum trecerile peste linii de tramvai sau prin gropi. Zgomotele venite din partea suspensiei sunt inexistente însă.
 
3. Confort interior
 
Cu ce ne suprinde BMW X5 la interior?
 
O întrebare greșită din start, pentru că X5 nu încearcă să obțină un avantaj competitiv prin noile gadget-uri folosite sau printr-un habitaclu futurist ci printr-o ergonomie dusă la extrem, simplitate și lux.
 
Planşa de bord este aceeaşi ca la restul automobilelor din gama BMW, micile „artificii” specifice unui SUV neieşind foarte mult în evidenţă.
 
BMW X5 xDrive 30d - plansa de bord
 
Pielea Nevada Oyster, în valoare de 2.251 euro, de culoare crem, ce îmbracă complet scaunele față şi bancheta spate sau ornamentele din lemn de bambus granulat sunt elementele premium pe care le surprindem la primul contact cu mașina.
 
BMW X5 xDrive 30d - scaune fata
 
Nu ne înțelegeți greșit, din punct de vedere calitativ nu putem reproșa nimic inginerilor de la BMW, dar X5 rămâne în urmă în ceea ce privește interiorul față de principalii concurenți -  Mercedes Benz ML sau Porsche Cayenne – atunci când vorbim de design, butoane sau ecrane LCD. În X5 totul este la locul lui, iar display-urile matriciale cu afişaj roşu sunt de o simplitate şi de o eficienţă maxime. Sistemul iDrive, împreună cu display-ul LCD amplasat central, de mari dimensiuni, îi permit şoferului să controleze toate funcţiile esenţiale ale maşinii într-un mod foarte intuitiv.
 
BMW X5 xDrive 30d - navigatie
 
Dacă doriți mai mult, recomandăm alegerea pachetului opțional M unde lucrurile stau puțin altfel, X5 fiind echipat cu un volan special și diverse accesorii sport: inserții de aluminiu, scaune cu profil lateral îmbunățit sau praguri cu emblema mai sus menționată.
 
Zgomotele nu se aud aproape deloc la interior, doar la viteze mari cauciucurile foarte late făcându-şi simţită prezenţa auditiv. Motorul este mai mult decât „discret” la acest capitol, doar la acceleraţii foarte puternice auzindu-se, dar suprinzător, sunetul produs sună ca al unui benzinar de cilindree mare – foarte plăcut urechilor din punctul nostru de vedere.
 
Spațiul pentru pasageri este arhisufiecient, indiferent de poziția persoanelor din față. Doar în cazul în care în maşină călătoresc cinci adulţi, locul din mijlocul banchetei spate nu oferă un confort prea bun în cazul călătoriilor lungi, forma spătarului din zona cotierei dând relativ repede dureri de spate.
 
BMW X5 xDrive 30d - spatiu pasageri
 
Interesant de menționat aici mai este şi dubla deschidere a haionului portbagajului care facilitează încărcarea bagajelor. Capacitate acestuia? Aproximativ 620 de litri fără rabatarea banchetei spate.
 
La capitolul siguranță, BMW X5 a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
 
4. Buget/Prețuri
 
Am ajuns la unul din cele mai importante aspecte în cazul achiziționării oricărui automobil, mai ales atunci când discutăm de un SUV premium: PREȚUL.
 
Pentru început să vedem cum se prezintă principalii actori ai acestei piețe, în condiții de motorizări similare:
 
· Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC (3.0 diesel 258 CP) -  60.047 euro
· BMW X5 xDrive 30d (3.0 diesel 245 CP) - 59.768 euro
· Porsche Cayenne Diesel (3.0 diesel 245 CP) - 69.469 euro
· Audi Q7 3.0 TDI Quattro Euro 6 (3.0 diesel 245 CP) - 62.159 euro
· VW Touareg V6 TDI BlueMotion (3.0 diesel 245 CP) - 45.633 euro
 
Poate unii dintre dumneavoastră nu vor fi de acord cu includerea modelului Touareg în acest comparativ, dar acesta face totuși parte din acest segment, chiar dacă prețul de intrare în gamă ne face să credem altceva.
 
În ceea ce privește mașina din testul nostru, echipată cu motorul diesel de 3 litri în varianta de 245 de CP și transmisie automată Steptronic, prețului final de 59.768 euro i se adaugă dotări opționale în valoare de 9.950 euro. Ce rezultă? Un BMW X5 2013 bine dotat pe care îl puteți achiziționa pentru 69.718 euro cu TVA.
 
BMW X5 xDrive 30d - buget-preturi
 
Printre echipamentele opționale nu putem omite: tapițeria full piele Nevada Oyster (2.251 euro), ornamentele din lemn de bambus granulat, în culoare închisă (615 euro), farurile cu Xenon (948 euro) sau sistemul de navigație Professional (2.615 euro).
 
Ajunși la subiectul consum, BMW declară pentru acest motor de un consum oficial de 8.7 litri pentru utilizare în oraș și 6.7 litri pentru uz extern. Ceea ce înseamnă un consum mediu oficial de aproximativ 7.4 litri pentru o distanță de 100 de kilometri.
 
BMW X5 xDrive 30d - consum
 
În realitate, noi am obținut în jur de 7.9 litri consum mediu, în condițiile în care mașina avea doar 4.000 de kilometri și am oscilat deplasările urbane cu cele pe drumuri naționale, depășind constant viteza de 100 km/h.
     
Garanția oferită pentru acest model de BMW este 5 ani sau 100.000 de km, interval în care este asigurat şi serviciul BMW Service Inclusive, care include reviziile uzuale efectuate gratuit.
 
5. Concluzii
 
Este evident chiar și pentru necunoscătorii domeniului auto că BMW X5 a fost și va rămâne unul din etaloanele acestui segment. Noi am avut parte de o călătorie cu adevărat deosebită, aerul premium fiind resimțit oriunde la interior. Cu toate acestea, în X5 nu veți găsi artificiile tehnologice prezente în habitaclul unui Porsche Cayenne sau în cel al noului ML de la Mercedes.
 
Modelul de față-2012 facelift rămâne tributar unui stil sobru, clasic, dar cu o ergonomie perfectă pentru pasageri și un design exterior care ne aduce aminte de prima ediție-E53 lansată în anul 1999.
 
 
BMW X5 xDrive - cumparatori
 
Iar pentru cei dintre dumneavoastră care nu se grăbesc, marca bavareză urmează să lanseze la finele anului 2013 sau începutul lui 2014 noile generații X5 și X6. Poate că acestea nu vor reprezenta o revoluție în materie de design, dar BMW trebuie să încerce să se apropie măcar la nivel de interior de rivalele Porsche, Mercedes sau chiar Infiniti FX.
 
În ceea ce privește prețul de achizițe, acesta se încadrează fără probleme în limitele gamei (doar Porsche Cayenne având un preț de pornire cu aproximativ 9000 euro mai mult), orientarea spre un model sau altul fiind în general influențată de opiniile pur subiective ale clienților, născute din gusturile acestora.
 
Am identificat la modelul din test:
 
Puncte pozitive:
· Comportament rutier și ținută de drum excelente
· Consumul foarte bun
· Calitatea materialelor utilizate la interior
 
Puncte negative:
· Design interior simplist, sub ce oferă concurența directă
· Prețuri ridicate pentru pachetele opționale
 

Nota generală: 

8

Comportament rutier: 

8

Interior: 

7

Motorizare: 

8

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: