Teste

Test Drive KIA Optima 2012 1.7 CRDI

Fotocredit: 

Auto-testdrive
 
 
După review-ul cu nou lansatul Cee’d am avut prilejul să testăm şi noua limuzină propusă de KIA și anume Optima 2012, echipată cu motorul turbo diesel CRDI de 1,7 litri și 136 CP.  Încântarea este cu atât mai mare deoarece Auto-Testdrive are ocazia să prezinte în premieră națională un test cu Kia Optima, aflată la cea de-a treia generaţie.
 
1. Prezentare generală
 
Să vedem ce aruncă în luptă Kia într-o clasă foarte aglomerată unde modelele VW Passat, Ford Mondeo sau chiar Opel Insignia fac legea de ani buni.
 
Test drive KIA Optima 2012 - lateral
 
Designul este semnat tot de Peter Schreyer, mașina fiind ușor de remarcat pe stradă, în mulțimea de modele nemțești, unele anoste ca design. Evident, primele întrebări ale curioșilor au fost „Ce mașină este aceasta?’’.
 
Test drive KIA Optima 2012 - stopuri LED
 
Din punct de vedere vizual, mașina din test se evidenția prin pachetul opțional Sport, care include jante pe 18 inci, un eleron discret pe capota portbagajului, grilă radiator sport și scaune cu susținere laterală îmbunătățită. Luminile de zi beneficiau de tehnologia LED, care schimbă plăcut aspectul și conferă o identitate proprie modelului. Este important de precizat faptul că acest model câștigătorul concursului de design Red Dot 2011 - Germania.
 
2. Comportament rutier
 
Kia ne pune la disponziție pentru modelul Optima doar două motorizări: una pe benzină și un motor diesel, cu puteri de 165, respectiv 136 de CP ce pot fi cuplate la două tipuri de transmisii - manuală sau automată, ambele cu şase rapoarte. Aici apare și prima noastră nemulțumire legată de acest model și anume faptul că pentru piața externă este disponibil și un propulsor pe benzină de 2.4 litri și 180 CP. Nu știm câte unități de acest gen s-ar vinde în România dar concurenţa oferă o gamă mai largă din care putem alege.
 
Ford-ul oferă pe Mondeo motorizări de top: diesel-ul de 163 CP sau  EcoBoost-ul de 240 CP iar VW Passat beneficiază de motorizări între 105 și 300 CP etc. Astfel, la capitolul motorizări disponibile, Kia este puțin în spatele concurenței.
 
Test drive KIA Optima 2012 - pe sosea
 
Să revenim însă la testul nostru. Am avut la dispoziție propulsorul diesel CRDI de 136 CP echipat cu o transmisie automată în 6 trepte. Este un motor silențios și gândit parcă pentru o utilizare economică. Am reușit câteva depășiri în forță, dar nu trebuie să vă așteptați la un comportament sportiv pentru că vorbim totuși de o mașină care dorește să ne ofere un confort cât mai ridicat.
 
La început am avut impresia că mașina este submotorizată, dar după 5-10 km în care am avut ocazia să ne acomodăm cu motorul și cutia de viteze am ajuns la concluzia că totul este perfect echilibrat.
 
Am folosit cutia de viteze atât în modul Drive cât și pe modul Manual cu opțiunea de schimbare a treptelor cu ajutorul padelelor din spatele volanului. În D, mașina schimbă lin, urmărind un consum mic de combustibil, dar este foarte rapidă la kickdown-uri sau accelerări bruște. Chiar am fost impresionați de rapiditatea reacțiilor în condițiile în care nu există un mod Sport. Dacă suntem în depășire și cu accelerația la podea, cutia schimbă spre 4200 de turații, ceea ce este suficient pentru orice tip de conducător.
 
Test drive KIA Optima 2012 - driver
 
Una peste alta, cutia de viteze automată de la KIA este, în opinia noastră, peste mult mediatizata cutie PowerShift de la Ford dar încă sub nivelul DSG-ului de la VW.
 
Test drive KIA Optima 2012 - padele volan
 
Acest propulsor consumă oficial 6 litri la 100km în regim mixt și 4.9 litri în cazul în care se merge preponderent extraurban. Consumul nostru pe ruta București-Ploiești dus-întors a fost de 5.2 litri, în condițiile în care s-a  mers foarte constant. La mers legal pe DN1 am reuşit performanţa de a consuma şi 4.5 l/100km, pe o distanţă de 40 de kilometri. După o serie de serpentine și curbe abordate mai agresiv consumul a urcat spre 6.3 litri în condițiile în care vitezele s-au schimbat doar pe modul manual și peste 2800 turații.
 
Test drive KIA Optima 2012 - consum
 
Cifrele oficiale susțin o accelerație până la 100 km/h în 11.6 secunde și o viteză maximă de 196 km/h. Deloc impresionante, dar Optima urmărește alte obiective din punctul nostru de vedere. Noi nu am depășit în mod normal viteza de 120 km/h, viteză la care mașina se simte foarte stabilă iar zgomotul exterior nu vine decât de la anvelope. Odată ce însă te apropii sau depăşeşti 140 de km/h motorul se face auzit în habitaclu, puţin cam tare pentru clasa din care face parte Optima.
 
Direcția asistată electric sporește confortul șoferului prin oraş dar  nu este pe placul tuturor, mai ales dacă veniți de pe o mașina cu o direcție mai dură. Chiar şi la viteze de peste 100 de km/h volanul se mişcă extrem de uşor, lucru ce îţi dă o uşoară impresie de nesiguranţă. Suspensia şi toate sistemele electronice de siguranţă însă compensează acest mic neajuns şi „lipesc” maşina de asfalt, indiferent dacă vorbim de schimbarea benzii de mers sau de abordarea unor curbe aproape de limită.
 
Test drive KIA Optima 2012 - comportament rutier
 
Fiind vorba de o maşină cu pretenţii luxoase din clasa mare, suspensia îşi face cu bine treaba şi la capitolul confort, trecererile peste denivelări, linii de tramvai sau peste nelipsitele gropi fiind făcută în linişte pentru pasageri.
 
3. Confort interior
 
Deja obișnuiți cu interiorul de pe Cee’d-ul echipat de top, Optima nu avea cum să dezamăgească. Același mod de organizare a planșei de bord orientată către conducătorul auto și din nou... multe butoane. Prea multe butoane – ai nevoie de un timp îndelungat să te adaptezi la ele iar la primele drumuri şansele să apeşi pe ceea ce nu vrei tind spre maxim.
 
KIA Optima 2012 - interior
 
Pe uşa şoferului se află toate comenzile pentru geamurile electrice, reglajul şi rabatarea oglinzilor precum şi cele pentru deschiderea portbagajului şi a buşonului de alimentare cu motorină. În stânga volanului se mai află o serie de butoane – reglarea luminozităţii bordului, activarea sistemului Lane Keeping Assistant, activarea/dezactivarea ESP-ului etc - care însă sunt ascunse privirii şoferului, lucru ce face cam dificilă acţionarea comenzii pe care o doreşti. În acest loc găsim şi comanda de ON/OFF a sistemului de parcare automată - la activarea căruia totul pare minunat, numai că daca vrei să parchezi lateral pe partea stânga, pe o stradă cu sens unic, o să ai supriza să afli că Optima nu ştie să parcheze decât pe partea dreaptă… Cel puţin noi nu am reuşit acest lucru, oricâtă răbdare am avut şi având numeroase locuri disponibile pe stanga pentru parcarea laterală.
 
Scaunele faţă beneficiază de încălzire, cel al şoferului având şi funcţie de ventilaţie, foarte utilă vara. Însă şi aici ne lovim de problema butoanelor de comandă – situate în dreapta schimbătorului de viteze, asimetric, sunt cel puţin la început destul de greu de acţionat. Nu acelaşi lucru putem spune despre butoanele pentru încălzirea locurilor spate, fiecare din acestea fiind amplasat pe uşă, într-un loc foarte uşor de observat.
 
Nu era disponibilă pe maşina de test opţiunea pentru volan încălzit, una dintre cele mai utile funcţii de confort pe timp de iarnă.
 
Plafonul vine “decorat” cu trapa electrică panoramică, cu 2 moduri de deschidere, ce se întinde pe întreaga dimensiune a acoperişului și nu ne permite să uităm că suntem totuși într-o mașina de peste 25.000 de euro. Efectul obţinut atunci când vezi cerul prin plafon este de neegalat.
 
Test drive KIA Optima 2012 - trapa panoramica
 
Ceasurile de bord sunt clasice, turometrul şi vitezometrul încadrând un display LCD de dimensiuni generoase, care prezintă toate informaţiile necesare şoferului. Acestea însă sunt afişate într-un mod puţin neeficient, în ciuda graficii moderne – şoferul neavând posibilitatea să urmărească mai multe date în acelaşi timp pe ecran (consum mediu, viteză medie, range etc). De aceeaşi “boală” suferă şi sistemul similar de pe Ford Mondeo – Converse.
 
Consola centrală e dominată în partea superioară de sistemul media cu touchscreen, MP3, bluetooth și navigație. Telefonul se conectează la el fără probleme, fiind preluate toate datele utile din acesta – ultimele apeluri efectuate/primite şi agenda telefonică – totul contribuind la confortul conducătorului auto.
 
Test drive KIA Optima 2012 - multimedia
 
În plus față de Cee’d, Kia Optima din testul nostru a venit echipată cu sistemul audio Infinity. Acesta se aude bine, dar nu putem spune că este ceva ‘’wow!’’. Dacă nu am fi observat siglele prezente pe fiecare boxă, nu am fi știut că beneficiem de un sistem audio premium.
 
Scaunele sunt acţionate electric iar cel de la şofer poate memora poziţia preferată. Tapițeria din piele este după părerea noastră un must have în cazul în care vă doriți o limuzină, iar cea din Optima arata și se prezenta foarte bine. Materialele folosite par foarte bune, mare parte a  interiorului fiind tapițată cu piele la acest nivel de echipare. Nu face excepţie aici nici jumătatea de bord de pe partea şoferului ce încadrează consola centrală şi instrumentele de bord.
 
Un mare plus îl oferim spațiului pentru locurile pasagerilor din spate, acesta fiind mai mult decât mulțumitor la drum lung.
 
Portbagajul oferă un spațiu de depozitare de 550 litri dar fiindcă vorbim de o caroserie în patru uși poate fi dificil de accesat pentru obiectele de mari dimensiuni, deoarecere gura de acces este îngustă.
 
4. Buget/Costuri
 
Pentru achiziția unui Kia Optima sunt disponibile 3 versiuni de echipare: Classic, Comfort și Executive.
 
Prețul de pornire pentru modelul de intrare în gamă Comfort este de 19.784 euro pentru motorul turbo-diesel de 136 CP şi de 18.544 euro pentru motorul pe benzină de 165 CP.
 
Modelul prezent în test beneficia de echiparea de mijloc Comfort + foarte multe dotări opționale:
 
· Transmisie automată 1048€;
· Pachet SPORT (Grilă radiator tip sport, bare de protecție tip sport, jante și anvelope - 18" din aliaj (225/45R Nexen Tire), H.P.D (High Performance Damper), discuri frână față 17" + discuri frână spate 15", spoiler spate, stopuri spate tip LED, roată de rezerva de dimensiuni normale din aliaj) 903€;
· Pedale de aluminiu 16€;
· Scaune față încălzite 129€;
· Pilot automat cu funcție de limitare a vitezei 81€;
· Schimbător de viteză tip pedală la volan 87€;
· Trapă + Rama uși tip "High Glossy Black" 911€;
· Pachet XENON – faruri tip xenon, sistem aprindere automată lumini pe timp de zi (LED), include spălător faruri 596 €;
· Scaun pasager față cu reglaje electrice 322€;
· Cheie deschidere uși de la distanță + buton pornire motor + mânere exterioare cromate uși 322€;
· Senzori parcare 161€;
· Lane Keeping Assistant System 378€;
· Sistem navigație (include Bluetooth cu buton de activare vocală, cameră pentru mers cu spatele, Sistem audio Infinity) 1934€;
 
Preţurile din lista de echipări suplimentare de mai sus includ TVA.
 
Preț final cu dotări suplimentare 30.052 euro sau 27.452 euro în cazul achiziționării tichetelor Remat.
 
În ceea ce privește capitolul siguranță, noul Optima a obținut 5 stele în cadrul testelor Euro NCAP.
 
Garanția oferită de Kia este de 7 ani. Aceasta este integrală și transferabilă următorului proprietar. Condițiile pentru a beneficia de cei 7 ani de garanție sunt întreținerea autovehicului doar în service-urile autorizate Kia și încadrarea în limita de 150.000 km.
 
5. Concluzii
 
Kia Optima este cu siguranță o mașina interesantă. Design-ul, atât exterior cât și interior este foarte modern, materialele folosite sunt de calitate și mai ales dotarile nu încetează să ne surprindă. Din nefericire, toate acestea se reflectă și în prețul de achiziție, care ajunge la 30.052 euro în cazul modelului testat.
 
Totuși, dacă nu ne grăbim și începem să analizăm ce oferă mașina de față o să realizăm că prețul nu este atât de ridicat.
 
Opinie personală, în cazul în care vorbim strict de ROMÂNIA: singurul dezavantaj al noului model este “sigla de pe capotă”. Evident nu mă refer aici la calitatea Kia sau la anumite probleme, ci pur și simplu la faptul că un român decis să-și achiziționeze o limuzină în jurul sumei de 30.000 euro va vedea în fața ochilor doar modelele nemțești.
 
Cu toate acestea, după cele două teste cu modele Kia de generație 2012, noi ne-am convins că produsele constructorilor auto au devenit mai apropiate ca niciodată, diferențele între mărcile de volum și cele premium fiind din ce în ce mai mici.
 
Test drive KIA Optima 2012 - profil
 
Recomandarea noastră este un model Kia Optima în varianta cu transmisie manuală și echipare Comfort, care vă va scoate din buzunar în jur de 23.164 euro, sau chiar 20.564 dacă folosiți tichele Rabla. La acest preț Optima devine accesibilă și oferă totuși o gamă largă de echipamente standard.
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

7

Interior: 

8

Motorizare: 

6

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
Mulţumim pentru sprijinul acordat companiei Kia Romauto - Tel/Fax: 021.305.72.80 precum şi ClubKIA.ro.
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: