Teste

Test Drive Toyota Yaris Bi-Tone Edition

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
În 2015 Toyota a revizuit estetic, și nu numai, compacta Auris și sedanul Avensis, primăvara lui 2016 aducând pe piață un facelift pentru Corolla, toate modelele amintite mai sus beneficiind de un design armonizat cu noile tendințe în materie promovate de japonezi. RAV4 nu a făcut nici ea excepție, singurul model ce a rămas puțin în urmă din acest punct de vedere fiind Yaris, asta dacă scoatem din ecuație și mai micul AYGO.
 
Pentru a impulsiona vânzările unei generații Yaris aflate oarecum pe sfârșit de carieră, Toyota a lansat în toamna anului 2015 o ediție specială – Bi-Tone – model ce oferă clienților o caroserie vopsită în două nuanțe de culoare, un nivel de echipare situat între Terra și Sol, dar și o cutie de viteze automată din familia Multidrive S.
 
Yaris Bi-Tone ne-a fost partener de drum pentru un weekend, în versiunea sa Red & Black și motor 1.33 Dual VVT-I sub capotă.
 
1. Prezentare generală
 
Toyota Yaris are deja doi ani de când ne-a fost prezentată într-o versiune facelift, în curtea Auto-TestDrive poposind până acum modelul de dinaintea respectivului refresh estetic, în versiunea Terra 1.33 Dual VVT-I, dar și actuala generație în versiunea sa Hybrid. Ambele ne-au arătat ce poate oferi modelul de clasă mică oferit de japonezi, în lupta sa din Europa cu mașini consacrate, precum Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Renault Clio sau Opel Corsa.
 
Yaris este de departe cel mai bine vândut model Toyota în Europa, în 2015 unitățile comercializate reprezentând aproape un sfert din totalul vânzărilor Toyota de pe vechiul continent (201.271 din puțin peste 810.000). Din cele peste 200.000 de exemplare Yaris vândute, aproape o treime au fost în varianta Hybrid.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (01)
 
În România clienții interesați de Yaris pot alege între aceleași trei versiuni de motorizare cunoscute de ceva ani – 1.0 benzină 69 CP, 1.33 benzină Dual VVT-I 99 CP și 1.4 diesel D-4D de 90 CP, la care se adaugă versiunea Hybrid cu al său tandem compus dintr-un propulsor pe benzină de 1.5 litri și o unitate electrică. Versiunile de achipare ce pot fi alese sunt clasicele Terra, Luna și Sol, dar și nou venita ediție specială Bi-Tone. Prețul de pornire pentru caroseria în cinci uși este de 12.874 de euro pentru versiunea 1.0 69 CP Terra Start, fără niciun discount promoțional inclus.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (02)
 
Dacă ne uităm la modelul testat de noi, Bi-Tone Edition este oferit doar în compania motorului 1.33 Dual VVT-I cuplat la o cutie automată Multidrive S sau în varianta Hybrid. Prețul de start pentru versiunea cu motor termic sub capotă este și prețul final – 18.253 de euro, TVA inclus, neputându-se adăuga alte dotări opționale.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor/Transmisie
 
Motorul de 1.33 litri oferă 99 de CP și 125 de Nm cuplu maxim, valori “nici prea prea, nici foarte foarte”, dar care fac față cu decență unei greutăți cu puțin peste 1.000 de kg afișată de Yaris în fișa tehnică. Toyota indică o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 12.6 secunde, viteza maximă oprindu-se la 176 de km/h.
 
Modelul anterior testat de noi avea sub capotă același motor, cuplat la o cutie de viteze manuală – fapt pentru care cel aflat la volan putea să gestioneze eficient resursele de cuplu în cazul depășirilor. Puteai astfel “stoarce” din motor toate resursele existente.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (03)
 
Mașina din testul de față își livra cuplul la roți prin intermediul unei cutii automate Multidrive S, unitate de tip CVT ce oferă șapte pseudo-trepte de viteză ale căror rapoarte sunt modificate continuu în funcție de solicitările de moment din timpul rulării. Acest lucru face ca plimbările în mediul urban să fie extrem de comode, lucru extrem de apreciat mai ales de doamnele cu permis de conducere în buzunar. Și rularea pe autostradă face casă bună cu Multidrive S, turometrul arătând la viteza de 130 de km/h puțin sub 2.500 rpm în treapta a șaptea. Lipsește din lista de echipare tempomatul, sistem ce ar fi făcut și mai ușoară viața șoferului la drum lung.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (04)
 
Lucrurile se schimbă însă destul de serios la mersul pe foarte aglomeratele noastre drumuri naționale, mai ales dacă nu ai la dispoziție decât o bandă de mers pe sens. Manevrele de depășire sunt practic imposibil de evitat, capitol la care cutia oferită de Toyota este destul de “debusolată”, turând uneori motorul fără să fie nevoie sau acționând în mod invers atunci când șoferul ar vrea contrariul. E greu să pici în turația de cuplu maxim, chiar dacă ai la dispoziție un buton Sport amplasat undeva sub maneta frânei de mână, într-un loc nu foarte fericit. Nici trecerea în modul Manual și folosirea padelelelor de pe volan pentru schimbarea treptelor nu rezolvă foarte mult situația.
 
În concluzie, dacă vreți un Yaris pentru oraș, ediția Bi-Tone și implicit cutia de viteze Multidrive S sunt de luat în calcul, iar dacă multe din drumuri sunt făcute în afara aglomerațiilor urbane am recomanda versiunea Sol și cutia de viteze manuală.
 
Comportament rutier
 
Toyota Yaris este una dintre cele mai echilibrate mașini din segmentul său dacă analizăm ținuta de drum, oferind o suspensie mai mult decât confortabilă pe drumurile proaste, dar care nu transformă micul model japonez în barcă pe viraje.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (06)
 
Confortul și manevrabilitate oferite în oraș sunt completate de o direcție destul de responsivă la drum întins. O bilă neagră o oferim însă poziției de condus, din cauza volanului ce nu poate fi reglat pe adâncime într-o plajă suficientă. O persoană “medie ca și dimensiuni”, de 1.75 metri înălțime va ajunge perfect la pedalier însă va sta prea departe de volan cu spătarul scaunului reglat și el optim. Cotiera oferită doar șoferului este și ea departe de perfecțiune, fiind prea mică în lățime și forțând cotul drept al celui aflat la volan să stea în aceeași poziție pentru mult timp.
 
Consum
 
Toyota declară pentru Yaris 1.33 Dual VVT-I Bi-Tone Multidrive S un consum urban de 6.3 l/100km, valoarea pentru rularea extra-urbană fiind de 4.5 l/100 km. Consumul mediu declarat – 5.1 l/100km. Să vedem ce am obținut noi…
 
Am făcut aproape 900 de km în cele două zile pline de test, rulând în cele mai variante configurații de drum sau de încărcare cu pasageri și bagaje. Nu am ratat nici Autostrada A3 București-Ploiești și nici DN1 pe porțiunea dintre Comarnic și Brașov, ambele segmente acoperite tur-retur. DN5 între București și Giurgiu a fost și el bifat pe parcursul testului, la fel ca drumurile mai mult sau mai puțin aglomerate din București. București ce ne-a adus un consum de 10.2 l/100km (consumul ar fi putut fi mai mic dacă am fi avut la dispoziție un sistem Stop/Start), în timp ce ruta București-Brașov-Băile Tușnad și retur, cu patru persoane în mașină și ceva bagaje a făcut ca la final computerul de bord să afișeze 6.3 l/100km. Drumul București-Giurgiu și retur, cu numai două persoane la bord a însemnat un consum mediu de 5.4 l/100 km, în condițiile în care s-a rulat cât se poate de legal.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (05)
 
O notă aparte ar trebui legată de indicatorul nivelului de combustibil din rezervor, care se comportă destul de ciudat spre cursa lui inferioară. Astfel, chiar dacă mai sunt indicate două liniuțe pe cadran, autonomia afișată de CB nu depășește 40-50 de km, fapt pentru care te poți trezi cu ceva surprize neplăcute. Dacă alimentezi în momentul respectiv cu 20 de litri de benzină acul indicator sare până la trei sferturi “plin”, chiar dacă rezervorul are 42 de litri.
 
3. Confort interior și siguranță
 
O dată cu cu faceliftul din 2014, interiorul lui Yaris a făcut un pas important în sensul îmbunătățirii calității generale, modelul oferit de Toyota fiind din punctul nostru de vedere unul de top la acest capitol, comparat cu modelele rivale.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (07)
 
Yaris Bi-Tone este comparabil ca și dotări interioare cu versiunea de echipare Sol, oferind în plus un capitonaj al ușilor din material mai moale, foarte plăcut la atingere. Planșa de bord este și ea acoperită în mare măsură de material moale la atingere, înglobând în același timp (lucru mult mai important pentru noi) elemente foarte bine asamblate. Display-ul sistemului de infotainment Touch 2 controlează prin interfața sa toate funcțiile importante, însă responsivitatea la atingere ar putea fi îmbunătățită.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (09)
 
Capitonajele fețelor de uși sunt lucrate la fel de bine ca și planșa de bord, atmosfera de la interiorul variantei Bi-Tone fiind completată de plafonul de culoare neagră.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (08)
 
Șoferul și pasagerul stau bine în scaunele lor, acestea oferind suficient de mult suport lateral. Nici pe bancheta spate nu se stă rău, două persoane având suficient de mult loc pentru genunchi, dar nu atat de mult spațiu pentru cap, dacă sunt ceva mai înalte de 1.75 m.
 
Portbagajul oferă un volum de 286 de litri, spațiu suficient pentru nu foarte multe bagaje. Șoferul și pasagerii au la dispoziție câteva spații de depozitare pentru sticle sau obiecte mici, atât în uși cât și pe consola centrală, lucru foarte folositor în călătoriile lungi.
 
Zgomotele motorului se fac resimțite destul de pregnant în habitaclu, mai ales în momentele în care cutia Multidrive își arată “talentele”. La viteze mari se aud și anvelopele, dar și vântul – însă fără a depăși limitele ce ar putea afecta confortul pasagerilor.
 
Toyota Yaris a fost testată de Euro NCAP în momentul apariției pe piață a actualei generații (în 2011), obținând maximul de cinci stele, după standardele impuse de organizația independentă de testare la momentul respectiv.
 
4. Buget/Prețuri
 
Toyota Yaris Bi-Tone Edition este oferită așadar la un preț de 18.253 de euro, TVA inclus – în varianta de motorizare clasică, 1.33 Dual VVT-I. Nivelul de echipare este cu puțin sub nivelul de top Sol, nefiind posibilă adăugarea altor dotări opționale. Dintre toate dotările nivelului Sol ne-a lipsit cel mai tare tempomatul, Bi-Tone ne-beneficiind nici de sistemele de asistență Lane Departure Alert (cu switch pe volan), Pre-Collision System sau Automatic High Beam. Lipsesc și plafonul transparent, scaunele încălzite, oglinzile rabatabile electric și geamurile fumurii. Oferă în schimb o caroserie vopsită în două nuanțe – Roșu & Negru, Alb & Negru sau Gri & Negru.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (10)
 
Dacă ne uităm la concurență, putem alege pentru comparație un Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline ce pleacă de la 16.100 de euro și ajunge tot în jurul valori de 18.500 de euro configurat similar cu Yaris Bi-Tone Edition. Mazda2 într-un nivel de echipare comparabil (Revolution Top G115, cutie manuală însă) costă 17.890 de euro, TVA inclus. Prețuri comparabile așadar, fiecare marcă având o abordare diferită în ceea ce privește nivelurile de echipare și ofertele finale către client.
 
Toyota oferă o garanție de 6 ani sau 200.000 de km, aceasta fiind compusă din garanția standard (3 ani sau 100.000 de km) și perioada extinsă de garanție Toyota Extracare.
 
5. Concluzii
 
Toyota continuă să ofere una dintre cele mai bune alternative în segmentul automobilelor de clasă mică, chiar dacă Yaris este pe final de drum cu actuala generație. Anii trecuți peste actualul model sunt o garanție că toate problemele “copilăriei” au fost depășite de multă vreme, asta fără a lua în calcul fiabilitatea din care producătorul japonez și-a făcut o carte de vizită.
 
Test Toyota Yaris Bi-Tone Edition (11)
 
Yaris oferă celor aflați la bordul său un confort de rulare și o ambianță interioară de cel mai înalt nivel, putând da lecții în acest sens multor producători europeni.
 
Ediția Bi-Tone ar fi fost și mai atractivă din punctul nostru de vedere dacă oferea și posibilitatea cuplării motorului la o cutie de viteze manuală, unitatea Multidrive S fiind în continuare o soluție puțin mai “exotică”, mai ales în contextul în care din ce în ce mai multi producători au dezvoltat cutii de viteze automate cu dublu-ambreiaj mult mai plăcute la condus și din ce în ce mai fiabile.
 
Toyota Yaris Bi-Tone Edition 1.33 Dual VVT-I
 
Puncte pozitive:
· Ținuta de drum
· Confortul la rulare
· Spațiul interior și calitatea materialelor din habitaclu
· Lunga listă de dotări standard
 
Puncte negative:
· Cutia de viteze Multidrive S, pe drumurile extra-urbane aglomerate
· Lipsa tempomatului
 


Date tehnice Toyota Yaris Bi-Tone Edition 1.33 Dual VVT-I
 
Motor: benzină, patru cilindri, 1.33 litri VVT-I EURO 6
Cilindree: 1.329 cmc
Putere: 99 CP la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 125 Nm la 4.000 rpm
0-100 km/h: 12.6 s
Viteză maximă: 176 km/h
Volum portbagaj: 286 litri
Greutate: 1.050 kg
Preţ de pornire în România: 18.253 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 18.253 euro, TVA inclus
 

Nota generală: 

6

Comportament rutier: 

7

Interior: 

7

Motorizare: 

5

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

5
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: