Teste

Test Drive noua Toyota RAV4 D-CAT 2.2 l Executive

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
RAV4 2013, sau mai bine spus SUV-ul aruncat în luptă de Toyota anul acesta, la 9 ani de la debutul primei generații, ne-a însoţit weekend-ul trecut în călătorie și ne-a făcut să uităm de vremea mohorâtă de afară și de zapada cazută în ultimele zile ale lunii martie.
 
Auto-TestDrive vă propune deci o Toyota RAV4 cu tracțiune integrală, motorizarea de top D-CAT de 2.2 litri și 150 CP, echiparea Executive și transmisie automată. Astfel, avem de-a face cu un vehicul sport-utilitar bine echipat care promite să facă față atât deplasărilor urbane, unde reușește să se ’’strecoare’’ cu ușurință prin traficul aglomerat, dar și unor provocări aduse de rularea în condiții de drum accidentat.
 
Concurenți direcți? Volkswagen Tiguan, Honda CR-V sau Ford Kuga, modele pe care marca niponă încearcă să le depășească prin unele inovații tehnologice caracteristice Toyota.
 
1. Prezentare generală      
 
Puțini dintre dumneavoastră cunosc, dar RAV4-ul lansat în anul 1994 în Japonia este considerat a fi primul vehicul de tip SUV din lume, practic un autoturism care a reușit să pună bazele unui nou segment în lumea auto. În 1996 a urmat lansarea oficială în Statele Unite, iar sintagma sub care a fost promovat a fost ’’Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive’’, de unde și numele purtat până astăzi.
 
Ulterior s-au lansat modele precum Subaru Forester, sau Ford Escape, iar în zilele noastre cu toții cunoaștem cât de diversificat a ajuns să fie acest segment auto, mai nou putând achiziționa mini-SUV-uri de oraș, precum Opel Mokka sau Nissan Juke.
 
Să vedem însă ce ne oferă Toyota în plus față de modelul anterior. . .
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - prezentare generala 1
 
În primul rând, trebuie adus în discuție sistemul Integrated Dynamic Drive, care reușește să combine în mod inteligent setările sistemelor 4x4, al controlului stabilității și al controlului tracțiunii reușind să conferă o aderență sporită în diverse condiții de rulare: asfalt uscat, zapadă sau off-road.
 
Și la capitolul siguranță pasivă inginerii niponi au înregistrat progrese, generația 2013 de RAV4 oferind numai puțin de 9 airbag-uri standard, reușind să reprezinte în acest fel una din cele mai sigure maşini din clasă.
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - prezentare generala 2
 
În ceea ce privește designul exterior, recunoaștem din start noua linie adoptată și de modelul de clasă compactă Auris, având parte de un autoturism redesenat într-un stil modern, ușor sportiv, dar care reușește cu brio să-și păstreze trăsăturile de masivitate și robustețe. Vorbim aici de modificările aduse spoiler-ului față, prezența eleronului spate sau stopurile spate care se continuă ușor pe partea laterală a vehiculului.
 
La capitolul motorizări, RAV4 este oferit pe piața din România în patru versiuni:
 
· 3 propulsoare diesel: (D-4D de 2.0 litri 124 CP, D-4D 2.2 litri 150 CP M/T și motorul din testul nostru: D-CAT 2.2 litri 150 CP A/T)
· 1 propulsor pe benzină: (2.0 litri Valvematic de 151 CP, unde se poate opta pentru transmisie manuală sau Multidrive S).
 
2. Comportament rutier
 
RAV4 din testul a fost echipat cu motorul de top D-CAT în 4 cilindri. Acesta are o capacitate cilindrică de 2.2 litri și reușeste să producă 150 CP la 3.600 de turații/minut, respectiv 340 Nm cuplu începând cu 2.000 rpm.
 
Cam așa arată pe hârtie inima SUV-ului japonez, dar testele trecute ne-au demonstrat de nenumărate ori că realitatea nu este totdeauna conformă cu fișele tehnice, așa că să vedem cum se simte RAV4 pe șosea.
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - comportament 1
 
Propulsorul chiar nu are probleme cu masa de aproximativ 1.600 de kg a mașinii, fiind capabil să ofere în orice moment depășiri în condiții de siguranță și să imprime un caracter dinamic în cazul în care se selectează modul Sport.
 
Da, există și în cazul de față cele două moduri de rulare specife Toyota: ECO și Sport, utilitatea fiecăruia fiind evidentă. Comutăm Eco-Mode și vom avea parte de o schimbare cât mai lină a treptelor de viteză în vederea obținerii unui consum redus, iar în cazul butonului Sport sistemul Integrated Dynamic Drive  transmite un plus suplimentar de cuplu de aproximativ 10% către puntea spate.
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - comportament 2
 
Noi am folosit ambele setări în diverse situații, dar trebuie ținut cont de faptul că RAV4 se dorește o mașină orientată spre confort așă că recomandăm comutarea modului Eco, mai ales pentru obținerea unei economii de combustibil.
 
Nu trebuie uitată nici cutia de viteze automată, care este dotată cu padele de schimbare a treptelor situate în spatele volanului și ne face în mod cert mai ușoară viața la bordul SUV-ului japonez. Viteze sunt schimbate foarte lin, cutia reușind „să gândească” rapid în cazul depășirilor sau deplasărilor în coloane.
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - padele volan
 
În concluzie, cei 150 de cai putere combinați cu transmisia automată fac casă bună cu cele 1.640 kilograme ale lui RAV4, mașina nefiind în nici un caz submotorizată. Iar pentru cei dintre dumneavoastră care sunt interesați de performanțe în cazul unui SUV de familie, precizăm un timp de 10 sec necesar unei accelerații cu start de pe loc până la 100km/h și o viteză maximă care se oprește la 185 km/h.
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - comportament off-road
 
La capitolul deplasare în off-road, mașina este dotată cu asistență la plecarea din rampă (HAC) care permite staționarea mașinii timp de 2 secunde după ce am ridicat piciorul de pe pedala de frănă, absolut suficient pentru a ne continua deplasarea, iar în cazul în care acest sistem nu era suficient, Toyota echipează RAV4 și cu asistență la coborâre. Ce înseamnă asta pe scurt? O viteză constantă de deplasare la coborâre de 5-7 km/h în treapta 1-a sau Reverse fără a fi nevoie de acționarea frânei.
 
După cum puteți observa și în galeria foto, am testat ambele sisteme. Prima dată pe un carosabil acoperit cu zapadă cu o înclinare destul de mare, apoi am scos  RAV4 de pe asfalt și am vrut să vedem cum se comportă pe un teren accidentat. Nici aici nu au fost probleme, tracțiunea integrală dovedindu-și încă odată avantajele.
 
3. Confort interior
 
Interiorul reprezintă o parte foarte importantă pentru orice familie care așteaptă spațiu, confort și tehnologii cât mai variate.
 
Trebuie să recunoaștem că și aici RAV4 nu a dezamăgit nici un moment, 5 adulți în toată firea putând călători fără probleme în orice condiții, amintind aici că generaţia 2013 aduce un ampatament, o lățime și o lungime totală a mașinii ușor crescute.
 
Test Drive Toyota RAV4 - interior
 
Comparativ cu Volskwagen Tiguan, în față se stă simțitor mai bine, senzația generală fiind că s-au făcut eforturi în acest sens, poate cu diminuarea spațiilor de depozitare. Totuși, portbagajul reușește să fie mai încăpător cu aproximativ 100 de litri față de modelul anterior, ajungând la un spațiu de depozitare de 547 de litri.
 
Chiar dacă o sa pară puțin forțat, dar în RAV4 aveam impresia de „plutire”, suspensia reușind să absoarbă impecabil denivelările chiar și la viteze ridicate. 
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - interior
 
Pentru cei dintre dumnevoastră care nu cunosc încă, reamintim că în cazul automobilelor Toyota există o serie de echipări prestabilite, fără a beneficia de prezența dotărilor sau a pachetelor opționale, putând alege doar vopsea metalizată și sistemul de navigație. Astfel, avem de ales între Comfort, Executive și Luxury.
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - bord piele
 
Plus mare pentru RAV4 la capitolul interior este tapițarea parțială a consolei centrale şi a bordului cu o piele foarte moale care oferă din start o notă foarte premium habitaclului. Aceasta se întinde de la comenzile climatizării automate până în dreptul airbag-ului pasagerului. La fel şi pe partea centrală a volanului, cea care ascunde airbagul.
 
De asemenea, planșele fețelor ușilor și perimetrul apropiat schimbătorului de viteze sunt acoperite cu un plastic care se apropie ca aspect de finisările din carbon ale modelelor premium. Părerile noastre în legătură cu acest finisaj sunt împărţite – de la apreciere până la o senzaţie de colantare „carbon” des întâlnită în lumea auto din România ultimilor ani.
 
Test Drive Toyota RAV4 2013 - interior carbon
 
În ceea ce privește dotările care merită amintite, notăm aici câteva din cele prezente standard pe echiparea Executive din testul nostru:
 
· Exterior:
o   Jante din aliaj 225/65 pe 17 inchi
o   Lumini de zi tip LED
o   Sistem iluminare Follow Me Home
o   Oglinzi pliabile electric
o   Vopsea metalizată (opțional 417 euro cu TVA inclus)
· Interior
o   Clapete pentru schimbarea vitezelor amplasate pe volan
o   Volan + schimbător îmbracate în piele
o   Aer condiționat cu reglare automată pe două zone
o   Cameră video pentru mersul cu spatele
o   Ștergător parbriz cu senzor de ploaie
o   Sistem Multimedia touchscreen Toyota Touch : RadioCD MP3 cu 6 difuzoare, USB și Bluetooth
· Siguranță
o   Sistem de control al tracțiunii TRC
o   Sistem avansat de control al stabilității VSC+
o   Integrated Dynamic Drive System (IDDS)
o   Asistență la pornirea din rampă – HAC
o   Asistență la coborărea în rampă – DAC
o   Direcție asistată electric – EPS
 
La capitolul siguranță noua Toyota RAV4 a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
 
4. Buget/Prețuri
 
Toyota RAV4 are un preț promoțional de pornire în România de 22.500 euro cu TVA pentru varianta echipată cu motorul diesel 2.0 litri D-4D, versiunea de echipare Comfort și tracţiune 4x2.
 
În comparație, configuratorul Volskwagen propune pentru Tiguan Attitude 1.4 TSI 122 CP un preț de pornire de 20.416 euro cu TVA, cu aproximativ 2.000 euro mai ieftin decât Toyota.
 
În ceea ce privește mașina din testul nostru, echipată cu motorul de top D-CAT și transmisie automată prețul final este de 35.356 euro inclusiv TVA.  *Totuși, în cazul primei versiuni de echipare Toyota oferă un discount promoțional de aproximativ 3.900 TVA, iar dacă această reducere se păstrează pentru toate modele din gamă, putem ajunge la un preț final de aproximativ 31.500 euro cu TVA.
 
 
Test Drive Toyota RAV4 - preturi
 
În aceste condiții, primiți o mașină extrem de bine dotată, singurele accesorii cărora le putem simți lipsa fiind scaunele încălzite, tapițeria din piele și sistemul de navigație. Cu toate acestea, importante sunt tracțiunea integrală, motorul de 150 de cai și mai ales cutia automată care transformă RAV4 într-un SUV veritabil.
 
Ajunși la subiectul consum, Toyota declară pentru motorul de 2.2 litri D-CAT un consum oficial de 8.1 litri pentru utilizare în oraș și 5.9 litri pentru uz extern. Ceea ce înseamnă un consum mediu de aproximativ 6.7 litri pentru o distanță de 100 de kilometri.
 
În realitate, în condițiile în care am condus mașina strict în exterior, fără a intra în oraș și păstrând un ritm accelerat cu comutări succesive între modurile ECO-SPORT, am obținut un consum mediu de 8.3 litri.
 
Principalul punct negativ identificat la capitolul costuri de întreținere, comparativ cu gama de motorizări oferite de concurență sunt eventualele taxe mai ridicate în ceea ce privește impozitele anuale şi RCA-ul, care cresc direct proporțional cu capacitatea cilindrică a motoarelor de peste 2.000 cmc.
     
Garanția oferită pentru acest model de Toyota este de 5 ani integrală sau 160.000 km.
 
5. Concluzii
 
Toyota RAV4 este în mod clar unul din cele mai complete și interesante SUV-uri prezente la ora actuală pe piața internă. Fiabilitatea arhi-cunoscută a mărcii nipone, calitatea finisajelor, istoria în acest segment și mai ales prețul promoțional de 22.500 euro cu TVA ne fac să spunem asta.
 
În opinia noastră RAV4 este o mașină care se adresează în principal familiștilor și persoanelor care doresc un plus de siguranța oferit de viitorul automobil. În mod evident există atu-uri de partea fiecărui constructor din această gamă, dar nici Toyota nu se lasă mai prejos.
 
Spre exemplu VW oferă pentru Tiguan unul dintre cele mai puternice propulsoare existente pe piață - TSI-ul de 2.0 litri și 210 CP. Acesta ar putea fi principalul factor de nemulțumire pentru un eventual client care își dorește o motorizarea mai potentă, dar vă asigurăm că RAV4 recuperează la celelalte capitole.
 
Test Drive Toyota RAV4 - panorama
 
Recomandăm orientarea spre echipările Executive sau Luxury, tracțiunea integrală și motorul D-CAT de 150 CP care a reușit să ne satisfacă pe deplin așteptările. În ceea ce privește transmisia automată sau manuală, aici depinde de fiecare în parte. În mod evident, A/T oferă un plus de confort, dar presupune un efort financiar suplimentar și de ce să nu recunoaștem, există conducători auto care încă preferă în orice situație o transmisie manuală.
 
Am identificat la Toyota RAV4:
 
Puncte pozitive:
· Prețuri de intrare în gamă atractive, pornind de la 22.500 de euro cu TVA
· Capacități de rulare în off-road
· Spațiul interior foarte generos, alături de portbagajul de 547 de litri
 
Puncte negative:
· Taxe și impozite ridicate pentru motorizările de 2.2 litri
· Lipsa scaunelor încălzite în echiparea standard
· Lipsa unui motor de peste 150 CP, raportat la concurență
 

Nota generală: 

7

Comportament rutier: 

8

Interior: 

8

Motorizare: 

7

Prețuri: 

7

Euro NCAP: 

5
 
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Marius Alexandrescu (marius.alexandrescu@toyotaploiesti.ro) - de la Toyota Ploieşti - Tel: 0744.424.993 , 0244.544.745 .
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: